Αναρτήθηκε από...... energoipoliteskv.blogspot.com
Tις βαριές κατηγορίες της απάτης, υφαρπαγής ψευδούς βεβαιώσεως, απιστίας και υπεξαίρεσης, ενδέχεται να αντιμετωπίσουν σύμφωνα με τη Νομική Υπηρεσία του Δήμου Αθηναίων, οι (πρώην) επικεφαλής των πέντε μεγαλύτερων δήμων της χώρας, με προεξάρχοντα αυτόν του πρώτου δήμου της χώρας, της πρωτεύουσας δηλαδή, εξαιτίας της μεθόδευσής τους με στόχο να συμμετέχουν παρανόμως στη δημιουργία, μαζί με ιδιώτες, μιας εταιρείας: της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης Α.Ε.».
Πρόκειται για τους δήμους Αθηναίων, Θεσσαλονίκης, Πειραιά, Πατρέων και Ηρακλείου Κρήτης, οι οποίοι μαζί με άλλες πέντε εταιρείες (Καρφούρ-Μαρινόπουλος, Info Quest, Ανώνυμη Εταιρεία Εμφιάλωσης-Εμπορίας Νερού «Σουρωτή», Σούπερ Μάρκετ Ατλάντικ, Alfa Alfa Energy), μετέχουν στο αρχικό κεφάλαιο της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης Α.Ε.», η οποία καταχωρήθηκε στο Μητρώο Ανώνυμων Εταιρειών της Νομαρχίας Αθηνών την 25.9.2009 (ΦΕΚ 11738/30.11.09).
Το «κόλλημα» για τους δήμους ονομάζεται Ν. 2939/2001, ο οποίος απαγορεύει ρητά τη συμμετοχή ΟΤΑ (των παραπάνω δήμων στη συγκεκριμένη περίπτωση) σε εταιρείες ανακύκλωσης που συστήνουν ιδιώτες. Αποτέλεσμα; Να εγείρονται ερωτηματικά για το ποσά που κατατέθηκαν και πώς από τους συγκεκριμένους δήμους, από τη στιγμή που θεωρείται έκνομη η συμμετοχή τους, με αποτέλεσμα οι επίτροποι του Ελεγκτικού Συνεδρίου να επιστρέφουν τις χρηματικές εντολές (και μάλιστα... πριν από την καταγραφή της ανώνυμης εταιρείας στο Μητρώο Ανώνυμων Εταιρειών της Νομαρχίας Αθηνών).
Η μεθόδευση για την παράνομη
καταβολή μετοχικού κεφαλαίου
Παρολ' αυτά οι συγκεκριμένοι δήμοι εμφανίζονται να έχουν καταθέσει ποσά για τη δημιουργία Α.Ε., καθώς σύμφωνα με το Βιβλίο Πρακτικών της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης Α.Ε.», «την 22η Ιουλίου 2009, ημέρα Τετάρτη και ώρα 2:30 μ.μ.» , κατά την 7η συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της ανώνυμης εταιρείας, η «Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου κα Φλωρεντία Κουλαμπά ενημερώνει τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου ότι σύμφωνα με το Ν. 2190/20 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα, το Διοικητικό Συμβούλιο συγκαλείται σε συνεδρίαση για να πιστοποιήσει την καταβολή του μετοχικού κεφαλαίου και τους γνωρίζει ότι κατατέθηκε το προβλεπόμενο από το καταστατικό μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας, ήτοι το ποσό των εκατόν μία χιλιάδων (101.000) στο σχετικό λογαριασμό που διατηρεί η εταιρία στην ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ και έγινε η αντίστοιχη εγγραφή στα λογιστικά βιβλία της εταιρίας σύμφωνα με το Νόμο και το Καταστατικό της εταιρείας...»
Σύμφωνα, λοιπόν, με την επίδειξη των λογιστικών βιβλίων που έγινε εκείνη την ημέρα στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας και έλαβαν γνώση όλα τα μέλη του δ.σ. από τους δήμους κατατέθηκαν τα εξής ποσά (σ.σ.: σύμφωνα με πληροφορίες τα ποσά για τους δήμους Αθηναίων, Θεσσαλονίκης, Πειραιά και Πατρέων κατατέθηκαν σε μία συγκεκριμένη τράπεζα στην Αττική από το ίδιο πρόσωπο!!!):
- Ο Δήμος Αθηναίων (δημαρχία Νικήτα Κακλαμάνη) κατέθεσε στις 22.07.09 το ποσό των 38.000 ευρώ.
- Ο Δήμος Θεσσαλονίκης (δημαρχία Βασίλη Παπαγεωργόπουλου) κατέθεσε στις 22.07.09 το ποσό των 6.000 ευρώ.
- Ο Δήμος Πειραιά (δημαρχία Παναγιώτη Φασούλα) κατέθεσε στις 22.07.09 το ποσό των 4.000 ευρώ.
- Ο Δήμος Πατρέων (δημαρχία Ανδρέα Φούρα) κατέθεσε στις 22.07.09 το ποσό των 2.500 ευρώ.
- Ο Δήμος Ηρακλείου Κρήτης (δημαρχία Γιάννη Κουράκη) κατέθεσε στις 17.02.09 το ποσό των 1.998,60 ευρώ και στις 19.02.2009 το ποσό του 1,40 ευρώ.
- Η Καρφούρ-Μαρινόπουλος κατέθεσε στις 19.02.09 το ποσό των 30.000 ευρώ.
- Η Info Quest κατέθεσε στις 20.02.09 το ποσό των 2.700 ευρώ.
- Η Ανώνυμη Εταιρεία Εμφιάλωσης-Εμπορίας Νερού «Σουρωτή» κατέθεσε στις 20.02.09 το ποσό των 7.500 ευρώ.
- Τα σούπερ μάρκετ Ατλάντικ κατέθεσε στις 20.02.09 το ποσό των 3.500 ευρώ.
- Η Alfa Alfa Energy κατέθεσε στις 20.02.09 το ποσό των 4.800 ευρώ.
ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
Ήδη, η οικονομική επιτροπή του δήμου Αθηναίων αποφάσισε να προχωρήσει στην υποβολή μηνυτήριας αναφοράς κατά της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης», προκειμένου να υπάρξει διερεύνηση για τη δράση της και τα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας, ενώ το Ελεγκτικό Συνέδριο με απόφασή του επέστρεψε στο νυν δήμαρχο Γιώργο Καμίνη αθεώρητο το 3332/25-3-2009 χρηματικό ένταλμα πληρωμής των 38.000, το ποσό δηλαδή που καταβλήθηκε για τη συμμετοχή του δήμου της πρωτεύουσας στο αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης Α.Ε.».
Σύμφωνα με το σκεπτικό της επιτρόπου Βασιλικής Πέρρου (αριθμός πράξης 59/12.08.2009), το χρηματικό ένταλμα επιστράφηκε αθεώρητο «επειδή από τον έλεγχο των συνημμένων στο ένταλμα δικαιολογητικών προκύπτει ότι σύμφωνα με το άρθρο 8 του 2939/31, ο Δήμος για την οργάνωση της εναλλακτικής διαχείρισης των δημοτικών αποβλήτων συσκευασιών σε συνεργασία με τους διαχειριστές συσκευασιών μπορούσε να συνάψει μόνο εξαετή σύμβαση συνεργασίας και όχι να οργανώσει μαζί με άλλα νομικά πρόσωπα συλλογικό σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης αποβλήτων συσκευασιών με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας (σχετ. Η 150/2009 πράξη του VII Τμ. του Ελεγκτικού Συνεδρίου). Για το λόγο αυτό το ανωτέρω χρηματικό ένταλμα δεν μπορεί να θεωρηθεί».
Ο Δήμος Αθηναίων δεν επανέφερε το υπ' αριθμόν 3332/25-3-2009 ένταλμα προς θεώρηση εντός του 2009, αλλά εξέδωσε σε αντικατάστασή του νέο ένταλμα, το υπ' αριθμόν 6343/2010, το οποίο και υπέβαλε στην επίτροπο με το υπ' αριθμόν 195120/30.09.2010 έγγραφό του, υποστηρίζοντας τη νομιμότητα της εντελλόμενης δαπάνης. Η επίτροπος ενέμεινε στην άρνησή της και για την άρση της ανακυψάσης διαφωνίας απευθύνθηκε προς του VII Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο έκρινε και αυτό αθεώρητο το υπ' αριθμόν 6343/2010 χρηματικό ένταλμα (αριθμός πράξης 442/2011).
Νομική Υπηρεσία Δήμου Αθηναίων:
Απέκρυψαν την απαγόρευση της Επιτρόπου!
Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως -όπως αναφέρεται από τη Νομική Υπηρεσία του δήμου Αθηναίων προς τα μέλη της οικονομικής επιτροπής- «ουδέποτε εκταμιεύθηκε από το δήμο Αθηναίων το ποσό της συμμετοχής του στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας "Ανταποδοτική Ανακύκλωση Α.Ε.", ζητήθηκε το καταθετήριο έγγραφο στην αντίστοιχη τράπεζα, από το οποίο προκύπτει ότι η κατάθεση δεν έγινε από το δήμο ή υπάλληλό του, αλλά από τον Παναγιώτη Μούργο του Λουκά. Η κατάθεση έγινε στις 22 Ιουλίου 2009 με αιτιολογία "Καταβολή αρχικού μετοχικού κεφαλαίου - Δήμος Αθηναίων", χωρίς να έχει αποφανθεί η επίτροπος για τη νομιμότητα της δαπάνης...»
«Το από 22.07.2009 πρακτικό του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας», συνεχίζει η Νομική Υπηρεσία του δήμου Αθηναίων, «που πιστοποιούσε την καταβολή του εταιρικού κεφαλαίου υποβλήθηκε στη Νομαρχία (σ.σ.: Αθηνών) αφού είχε ήδη κοινοποιηθεί προς το δήμο (που εκπροσωπείτο στο διοικητικό συμβούλιο* της εταιρείας) η άρνηση της επιτρόπου να θεωρήσει το σχετικό χρηματικό ένταλμα. Παρασιωπήθηκε, δηλαδή, από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Νομαρχίας η υπ' αριθμόν 59/12.08.2009 Πράξη της επιτρόπου».
Παρ' ότι, όμως, ήταν γνωστή στο δήμο η απαγόρευση συμμετοχής του στο συλλογικό σύστημα, ο δήμος εξακολούθησε να συμμετέχει και να εκπροσωπείται στο διοικητικό συμβούλιο, «αποκρύπτοντας από όλες τις αρμόδιες διοικητικές αρχές (εποπτεία τόσο από το υπουργείο Ανάπτυξης ως ανώνυμη εταιρεία όσο και από το υπουργείο Περιβάλλοντος ως συλλογικό σύστημα) ότι δεν έγινε η καταβολή του μετοχικού κεφαλαίου από το μέτοχο Σήμο Αθηναίων και ότι κατά μείζονα λόγο κωλύετο ο δήμος να κάνει την καταβολή. Επίσης, δεν υπήρχε κάποια συμβατική ή άλλη σχέση που να δικαιολογεί την κατάθεση εκ μέρους του Παναγιώτη Μούργου (σ.σ. ο οποίος εμφανίζεται ως σύμβουλος της εταιρείας «Ανταποδοτική Ανακύκλωση» και ουδεμία σχέση έχει με το Δήμο Αθηναίων) του ποσού των 38.000 ευρώ για λογαριασμό του δήμου. Αποτέλεσμα ήταν ότι για μεγάλο χρονικό διάστημα λειτούργησε ένα πιστοποιημένο συλλογικό σύστημα διαχείρισης συσκευασιών και αποβλήτων, μολονότι κατ' ουσίαν δεν πληρούσε τους όρους για τη λειτουργία του ως ανώνυμης εταιρείας».
Μάλιστα, ο Εθνικός Οργανισμός Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών & Άλλων Προϊόντων (ΕΟΕΔΣΑΠ) ενημερώνει στις 25.01.12 (Α.Π. 016852/26/01/2012 δήμου Αθηναίων) το Γιώργο Καμίνη ότι στις 12.07.11 δηλώνεται από την «Ανταποδοτική Ανακύκλωση» ως μέτοχος ο δήμος Αθηναίων. Όπως δε ενημερώνει η «Ανταποδοτική Ανακύκλωση Α.Ε.» τον ΕΟΕΔΣΑΠ, ουδέποτε είχε «επίσημη ενημέρωση» για προβλήματα ως προς την καταβολή του μετοχικού κεφαλαίου εκ μέρους του Δήμου Αθηναίων ή άλλων δήμων που συμμετέχει σε αυτήν και υποδεικνύεται ως αρμόδιος φορέας για το σχετικό έλεγχο η Νομαρχία και ήδη η Περιφέρεια Αττικής.
Εξαπάτησαν τις εποπτεύουσες υπηρεσίες
«Φαίνεται», τονίζει η Νομική Υπηρεσία του δήμου Αθηναίων, «ότι οι εποπτεύουσες υπηρεσίες (νομαρχία, υπουργείο Περιβάλλοντος) εξαπατήθηκαν ως προς την καταβολή του μετοχικού κεφαλαίου, δηλαδή την ίδια τη νομιμότητα ύπαρξης της εταιρείας "Ανταποδοτική Ανακύκλωση", καθώς, εάν γνώριζαν την παρανομία της συμμετοχής και της καταβολής του μετοχικού κεφαλαίου πιθανότατα θα είχαν προχωρήσει στην άρση της άδειας της ανωνύμου εταιρείας, η δε εξαπάτησή τους αυτή τελέσθηκε διά της αθεμίτου παρασιωπήσεως των σχετικών Πράξεων του VII Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Επιπλέον, η ιδιότητα του προσώπου που φέρεται να κατέθεσε το ποσόν που αντιστοιχεί στη συμμετοχή του Δήμου Αθηναίων στο μετοχικό κεφάλαιο προκαλεί ακόμη περισσότερες υποψίες για τη σκοπιμότητα της παραπάνω παρασιωπήσεως».
«Κρίνεται έτσι ότι ενδεχομένως τελέσθηκαν μια σειρά αδικημάτων, όπως απάτη, υφαρπαγή ψευδούς βεβαιώσεως, απιστία, υπεξαίρεση, αλλά και κάποια από τα ειδικά αδικήματα που προβλέπει ο Ν. 2190/1920 (ενδεικτικώς, άρθρο 55 Ν. 2190/1920), σε κάθε περίπτωση με την επίκληση της συμμετοχής του δήμου Αθηναίων στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας και την παρασιώπηση της απαγορεύσεως της συμμετοχής αυτής».
ΔΗΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Τον ίδιο περίπου καιρό είχε ανακύψει διαφωνία και για την αντίστοιχη καταβολή του μετοχικού κεφαλαίου από το Δήμο Θεσσαλονίκης και το VII Τμήμα έκρινε, και με την 220/2009 Πράξη του, ότι δεν ήταν νόμιμη η απόφαση με αριθμό 3047/26.11.2008 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης για συμμετοχή του δήμου στην «Ανταποδοτική Α.Ε.».
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, με το υπ' αριθμόν 4756/16.06.2011 έγγραφό του, ενημερώνει την τότε υπουργό Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη πως απέστειλε στις 11.04.2011 «εξώδικη γνωστοποίηση και δήλωση προς την "Ανταποδοτική Ανακύκλωση Α.Ε.", όπου και δηλώνουμε ότι η πράξη σύστασης της εν λόγω εταιρείας όσο και η από 19.06.2099 σύμβαση που υπεγράφη μεταξύ του Δήμου Θεσσαλονίκης και της εν λόγω εταιρείας δεν είναι νόμιμες, δεν επιφέρουν έννομα αποτελέσματα και δεν καλύπτουν την υποχρέωση του δήμου Θεσσαλονίκης να αναπτύξει την ανακύκλωση συσκευασιών».
Μάλιστα, της γνωστοποιεί και τη «σύμβαση του Δήμου Θεσσαλονίκης με την Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης & Ανακύκλωσης Α.Ε., την οποία και υπογράψαμε στις 9 Μαΐου 2011 μετά από σχετικές αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης, η οποία και αποτελεί τη μόνη και νόμιμη επιλογή του δήμου Θεσσαλονίκης για την ανάπτυξη της ανακύκλωσης των συσκευασιών σύμφωνα με το Ν. 2939/2001».
ΔΗΜΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ
Έξαλλος, είναι σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο δήμαρχος Πειραιά Βασίλης Μιχαλολιάκος με τη συμμετοχή του δήμου στο αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης» και μάλιστα ενημέρωσε για την αποχώρηση του την ανώνυμη εταιρεία με το υπ' αριθμόν 26771/1094/06-07-2011 επιστολή του.
Επίσης, σύμφωνα με την αριθμ. 281 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Πειραιά, που έχει ληφθεί στις 23/05.11, ο δήμος προχώρησε στην απομάκρυνση των έξι οικίσκων που είναι εγκατεστημένοι στα γεωγραφικά όρια του δήμου και την άμεση μετακίνησή τους σε άλλα σημεία, όπου δεν παρεμποδίζεται η ασφαλής διέλευση των πολιτών.
Ο Δήμος Πειραιά υλοποιεί το σύστημα ανακύκλωσης με τους μπλε κάδους, της Ελληνικής Εταιρείας Αξιοποίησης & Ανακύκλωσης Α.Ε., «τον αναγνωρισμένο φορέα από το κράτος», όπως λέει ο Β. Μιχαλολιάκος με το υπ' αριθμόν 2621/32703/10.08.11 έγγραφό του προς τον ΕΟΕΣΔΑΠ, «με μεγάλη επιτυχία από την αρχή του 2011, μέσω 1.463 μπλε κάδων, 22 κωδωνόσχημων κάδων (καμπάνων) για γυαλί και από το πρόγραμμα ειδικών δράσεων "πόρτα πόρτα", που αφορά χώρους μαζικής εστίασης».
ΔΗΜΟΣ ΠΑΤΡΑΣ
Παρανόμως μετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο και στο διοικητικό συμβούλιο της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης» και ο Δήμος Πατρέων, και αυτό παρά την αρνητική εισήγηση της επιτρόπου Σοφίας Βλάχου. Με τον αριθμό Πράξης 2, η επίτροπος επέστρεψε αθεώρητο το χρηματικό ένταλμα που αφορά στη συμμετοχή στη σύσταση της παραπάνω ανώνυμης εταιρείας, και όπως χαρακτηριστικά λέει, επικαλούμενη το άρθρο 8 του Ν. 2931/2001, «η εντελλόμενη με αυτό δαπάνη δεν είναι νόμιμη».
«Το άρθρο 8 του Ν. 2939/2001 προβλέπει δύο περιπτώσεις διαχείρισης από τους ΟΤΑ των δημοτικών αποβλήτων συσκευασίας, είτε να την οργανώσουν οι ίδιοι ή να συνεργάζονται με άλλους διαχειριστές με εξαετείς συμβάσεις συνεργασίας, πράγμα που δε συμβαίνει στην προκειμένη περίπτωση. Εξάλλου, και η παράγραφος 2 του άρθρου 265 του Ν. 3463/2006 προβλέπει τη δυνατότητα συμμετοχής των δήμων σε άλλες ανώνυμες εταιρείες, πέρα από τις ανώνυμες εταιρείες ΟΤΑ. Στην προκειμένη όμως περίπτωση δεν έχουμε συμμετοχή σε άλλη υπάρχουσα ανώνυμη εταιρεία, αλλά ίδρυση με ιδιώτες άλλης ανώνυμης εταιρεία, χωρίς όμως αυτό να προβλέπεται από την εν λόγω διάταξη», σημειώνει η επίτροπος.
Η επίτροπος, ωστόσο, απορρίπτει τη χρηματική εντολή και για έναν άλλο λόγο: «Η εν λόγω δαπάνη έχει καταλογισθεί στον Κ.Α. 7512.002 με την αιτιολογία "Συμμετοχή σε αμιγείς Διαδημοτικές επιχειρήσεις (άρθρο 285 ΔΚΚ)" αντί του ορθού Κ.Α. 7521.002 με αιτιολογία "Συμμετοχή σε λοιπές επιχειρήσεις και λοιπά νομικά πρόσωπα».
ΔΗΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
Το «σκάνδαλο» σε αυτήν την περίπτωση είναι διπλό: η πρώτη παράμετρος αφορά στο Δήμο Ηρακλείου και τον τότε και νυν δήμαρχο Γιάννη Κουράκη· παρά το ότι είναι παράνομη, όπως προαναφέρθηκε παραπάνω, η συμμετοχή του δήμου, ωστόσο, προχώρησε από κοινού με τους άλλους εταίρους στη σύσταση της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης» Α.Ε.· η άλλη παράμετρος αφορά στον επίτροπο που Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο οποίος παρανόμως ενέκρινε τη δαπάνη για τη συμμετοχή του Δήμου Ηρακλείου στο μετοχικό κεφάλαιο της ανώνυμης εταιρείας (άρθρο 8 του Ν. 2939/2001).
Από...... aftodioikisi
Tις βαριές κατηγορίες της απάτης, υφαρπαγής ψευδούς βεβαιώσεως, απιστίας και υπεξαίρεσης, ενδέχεται να αντιμετωπίσουν σύμφωνα με τη Νομική Υπηρεσία του Δήμου Αθηναίων, οι (πρώην) επικεφαλής των πέντε μεγαλύτερων δήμων της χώρας, με προεξάρχοντα αυτόν του πρώτου δήμου της χώρας, της πρωτεύουσας δηλαδή, εξαιτίας της μεθόδευσής τους με στόχο να συμμετέχουν παρανόμως στη δημιουργία, μαζί με ιδιώτες, μιας εταιρείας: της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης Α.Ε.».
Πρόκειται για τους δήμους Αθηναίων, Θεσσαλονίκης, Πειραιά, Πατρέων και Ηρακλείου Κρήτης, οι οποίοι μαζί με άλλες πέντε εταιρείες (Καρφούρ-Μαρινόπουλος, Info Quest, Ανώνυμη Εταιρεία Εμφιάλωσης-Εμπορίας Νερού «Σουρωτή», Σούπερ Μάρκετ Ατλάντικ, Alfa Alfa Energy), μετέχουν στο αρχικό κεφάλαιο της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης Α.Ε.», η οποία καταχωρήθηκε στο Μητρώο Ανώνυμων Εταιρειών της Νομαρχίας Αθηνών την 25.9.2009 (ΦΕΚ 11738/30.11.09).
Το «κόλλημα» για τους δήμους ονομάζεται Ν. 2939/2001, ο οποίος απαγορεύει ρητά τη συμμετοχή ΟΤΑ (των παραπάνω δήμων στη συγκεκριμένη περίπτωση) σε εταιρείες ανακύκλωσης που συστήνουν ιδιώτες. Αποτέλεσμα; Να εγείρονται ερωτηματικά για το ποσά που κατατέθηκαν και πώς από τους συγκεκριμένους δήμους, από τη στιγμή που θεωρείται έκνομη η συμμετοχή τους, με αποτέλεσμα οι επίτροποι του Ελεγκτικού Συνεδρίου να επιστρέφουν τις χρηματικές εντολές (και μάλιστα... πριν από την καταγραφή της ανώνυμης εταιρείας στο Μητρώο Ανώνυμων Εταιρειών της Νομαρχίας Αθηνών).
Η μεθόδευση για την παράνομη
καταβολή μετοχικού κεφαλαίου
Παρολ' αυτά οι συγκεκριμένοι δήμοι εμφανίζονται να έχουν καταθέσει ποσά για τη δημιουργία Α.Ε., καθώς σύμφωνα με το Βιβλίο Πρακτικών της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης Α.Ε.», «την 22η Ιουλίου 2009, ημέρα Τετάρτη και ώρα 2:30 μ.μ.» , κατά την 7η συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της ανώνυμης εταιρείας, η «Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου κα Φλωρεντία Κουλαμπά ενημερώνει τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου ότι σύμφωνα με το Ν. 2190/20 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα, το Διοικητικό Συμβούλιο συγκαλείται σε συνεδρίαση για να πιστοποιήσει την καταβολή του μετοχικού κεφαλαίου και τους γνωρίζει ότι κατατέθηκε το προβλεπόμενο από το καταστατικό μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας, ήτοι το ποσό των εκατόν μία χιλιάδων (101.000) στο σχετικό λογαριασμό που διατηρεί η εταιρία στην ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ και έγινε η αντίστοιχη εγγραφή στα λογιστικά βιβλία της εταιρίας σύμφωνα με το Νόμο και το Καταστατικό της εταιρείας...»
Σύμφωνα, λοιπόν, με την επίδειξη των λογιστικών βιβλίων που έγινε εκείνη την ημέρα στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας και έλαβαν γνώση όλα τα μέλη του δ.σ. από τους δήμους κατατέθηκαν τα εξής ποσά (σ.σ.: σύμφωνα με πληροφορίες τα ποσά για τους δήμους Αθηναίων, Θεσσαλονίκης, Πειραιά και Πατρέων κατατέθηκαν σε μία συγκεκριμένη τράπεζα στην Αττική από το ίδιο πρόσωπο!!!):
- Ο Δήμος Αθηναίων (δημαρχία Νικήτα Κακλαμάνη) κατέθεσε στις 22.07.09 το ποσό των 38.000 ευρώ.
- Ο Δήμος Θεσσαλονίκης (δημαρχία Βασίλη Παπαγεωργόπουλου) κατέθεσε στις 22.07.09 το ποσό των 6.000 ευρώ.
- Ο Δήμος Πειραιά (δημαρχία Παναγιώτη Φασούλα) κατέθεσε στις 22.07.09 το ποσό των 4.000 ευρώ.
- Ο Δήμος Πατρέων (δημαρχία Ανδρέα Φούρα) κατέθεσε στις 22.07.09 το ποσό των 2.500 ευρώ.
- Ο Δήμος Ηρακλείου Κρήτης (δημαρχία Γιάννη Κουράκη) κατέθεσε στις 17.02.09 το ποσό των 1.998,60 ευρώ και στις 19.02.2009 το ποσό του 1,40 ευρώ.
- Η Καρφούρ-Μαρινόπουλος κατέθεσε στις 19.02.09 το ποσό των 30.000 ευρώ.
- Η Info Quest κατέθεσε στις 20.02.09 το ποσό των 2.700 ευρώ.
- Η Ανώνυμη Εταιρεία Εμφιάλωσης-Εμπορίας Νερού «Σουρωτή» κατέθεσε στις 20.02.09 το ποσό των 7.500 ευρώ.
- Τα σούπερ μάρκετ Ατλάντικ κατέθεσε στις 20.02.09 το ποσό των 3.500 ευρώ.
- Η Alfa Alfa Energy κατέθεσε στις 20.02.09 το ποσό των 4.800 ευρώ.
ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
Ήδη, η οικονομική επιτροπή του δήμου Αθηναίων αποφάσισε να προχωρήσει στην υποβολή μηνυτήριας αναφοράς κατά της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης», προκειμένου να υπάρξει διερεύνηση για τη δράση της και τα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας, ενώ το Ελεγκτικό Συνέδριο με απόφασή του επέστρεψε στο νυν δήμαρχο Γιώργο Καμίνη αθεώρητο το 3332/25-3-2009 χρηματικό ένταλμα πληρωμής των 38.000, το ποσό δηλαδή που καταβλήθηκε για τη συμμετοχή του δήμου της πρωτεύουσας στο αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης Α.Ε.».
Σύμφωνα με το σκεπτικό της επιτρόπου Βασιλικής Πέρρου (αριθμός πράξης 59/12.08.2009), το χρηματικό ένταλμα επιστράφηκε αθεώρητο «επειδή από τον έλεγχο των συνημμένων στο ένταλμα δικαιολογητικών προκύπτει ότι σύμφωνα με το άρθρο 8 του 2939/31, ο Δήμος για την οργάνωση της εναλλακτικής διαχείρισης των δημοτικών αποβλήτων συσκευασιών σε συνεργασία με τους διαχειριστές συσκευασιών μπορούσε να συνάψει μόνο εξαετή σύμβαση συνεργασίας και όχι να οργανώσει μαζί με άλλα νομικά πρόσωπα συλλογικό σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης αποβλήτων συσκευασιών με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας (σχετ. Η 150/2009 πράξη του VII Τμ. του Ελεγκτικού Συνεδρίου). Για το λόγο αυτό το ανωτέρω χρηματικό ένταλμα δεν μπορεί να θεωρηθεί».
Ο Δήμος Αθηναίων δεν επανέφερε το υπ' αριθμόν 3332/25-3-2009 ένταλμα προς θεώρηση εντός του 2009, αλλά εξέδωσε σε αντικατάστασή του νέο ένταλμα, το υπ' αριθμόν 6343/2010, το οποίο και υπέβαλε στην επίτροπο με το υπ' αριθμόν 195120/30.09.2010 έγγραφό του, υποστηρίζοντας τη νομιμότητα της εντελλόμενης δαπάνης. Η επίτροπος ενέμεινε στην άρνησή της και για την άρση της ανακυψάσης διαφωνίας απευθύνθηκε προς του VII Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο έκρινε και αυτό αθεώρητο το υπ' αριθμόν 6343/2010 χρηματικό ένταλμα (αριθμός πράξης 442/2011).
Νομική Υπηρεσία Δήμου Αθηναίων:
Απέκρυψαν την απαγόρευση της Επιτρόπου!
Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως -όπως αναφέρεται από τη Νομική Υπηρεσία του δήμου Αθηναίων προς τα μέλη της οικονομικής επιτροπής- «ουδέποτε εκταμιεύθηκε από το δήμο Αθηναίων το ποσό της συμμετοχής του στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας "Ανταποδοτική Ανακύκλωση Α.Ε.", ζητήθηκε το καταθετήριο έγγραφο στην αντίστοιχη τράπεζα, από το οποίο προκύπτει ότι η κατάθεση δεν έγινε από το δήμο ή υπάλληλό του, αλλά από τον Παναγιώτη Μούργο του Λουκά. Η κατάθεση έγινε στις 22 Ιουλίου 2009 με αιτιολογία "Καταβολή αρχικού μετοχικού κεφαλαίου - Δήμος Αθηναίων", χωρίς να έχει αποφανθεί η επίτροπος για τη νομιμότητα της δαπάνης...»
«Το από 22.07.2009 πρακτικό του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας», συνεχίζει η Νομική Υπηρεσία του δήμου Αθηναίων, «που πιστοποιούσε την καταβολή του εταιρικού κεφαλαίου υποβλήθηκε στη Νομαρχία (σ.σ.: Αθηνών) αφού είχε ήδη κοινοποιηθεί προς το δήμο (που εκπροσωπείτο στο διοικητικό συμβούλιο* της εταιρείας) η άρνηση της επιτρόπου να θεωρήσει το σχετικό χρηματικό ένταλμα. Παρασιωπήθηκε, δηλαδή, από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Νομαρχίας η υπ' αριθμόν 59/12.08.2009 Πράξη της επιτρόπου».
Παρ' ότι, όμως, ήταν γνωστή στο δήμο η απαγόρευση συμμετοχής του στο συλλογικό σύστημα, ο δήμος εξακολούθησε να συμμετέχει και να εκπροσωπείται στο διοικητικό συμβούλιο, «αποκρύπτοντας από όλες τις αρμόδιες διοικητικές αρχές (εποπτεία τόσο από το υπουργείο Ανάπτυξης ως ανώνυμη εταιρεία όσο και από το υπουργείο Περιβάλλοντος ως συλλογικό σύστημα) ότι δεν έγινε η καταβολή του μετοχικού κεφαλαίου από το μέτοχο Σήμο Αθηναίων και ότι κατά μείζονα λόγο κωλύετο ο δήμος να κάνει την καταβολή. Επίσης, δεν υπήρχε κάποια συμβατική ή άλλη σχέση που να δικαιολογεί την κατάθεση εκ μέρους του Παναγιώτη Μούργου (σ.σ. ο οποίος εμφανίζεται ως σύμβουλος της εταιρείας «Ανταποδοτική Ανακύκλωση» και ουδεμία σχέση έχει με το Δήμο Αθηναίων) του ποσού των 38.000 ευρώ για λογαριασμό του δήμου. Αποτέλεσμα ήταν ότι για μεγάλο χρονικό διάστημα λειτούργησε ένα πιστοποιημένο συλλογικό σύστημα διαχείρισης συσκευασιών και αποβλήτων, μολονότι κατ' ουσίαν δεν πληρούσε τους όρους για τη λειτουργία του ως ανώνυμης εταιρείας».
Μάλιστα, ο Εθνικός Οργανισμός Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών & Άλλων Προϊόντων (ΕΟΕΔΣΑΠ) ενημερώνει στις 25.01.12 (Α.Π. 016852/26/01/2012 δήμου Αθηναίων) το Γιώργο Καμίνη ότι στις 12.07.11 δηλώνεται από την «Ανταποδοτική Ανακύκλωση» ως μέτοχος ο δήμος Αθηναίων. Όπως δε ενημερώνει η «Ανταποδοτική Ανακύκλωση Α.Ε.» τον ΕΟΕΔΣΑΠ, ουδέποτε είχε «επίσημη ενημέρωση» για προβλήματα ως προς την καταβολή του μετοχικού κεφαλαίου εκ μέρους του Δήμου Αθηναίων ή άλλων δήμων που συμμετέχει σε αυτήν και υποδεικνύεται ως αρμόδιος φορέας για το σχετικό έλεγχο η Νομαρχία και ήδη η Περιφέρεια Αττικής.
Εξαπάτησαν τις εποπτεύουσες υπηρεσίες
«Φαίνεται», τονίζει η Νομική Υπηρεσία του δήμου Αθηναίων, «ότι οι εποπτεύουσες υπηρεσίες (νομαρχία, υπουργείο Περιβάλλοντος) εξαπατήθηκαν ως προς την καταβολή του μετοχικού κεφαλαίου, δηλαδή την ίδια τη νομιμότητα ύπαρξης της εταιρείας "Ανταποδοτική Ανακύκλωση", καθώς, εάν γνώριζαν την παρανομία της συμμετοχής και της καταβολής του μετοχικού κεφαλαίου πιθανότατα θα είχαν προχωρήσει στην άρση της άδειας της ανωνύμου εταιρείας, η δε εξαπάτησή τους αυτή τελέσθηκε διά της αθεμίτου παρασιωπήσεως των σχετικών Πράξεων του VII Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Επιπλέον, η ιδιότητα του προσώπου που φέρεται να κατέθεσε το ποσόν που αντιστοιχεί στη συμμετοχή του Δήμου Αθηναίων στο μετοχικό κεφάλαιο προκαλεί ακόμη περισσότερες υποψίες για τη σκοπιμότητα της παραπάνω παρασιωπήσεως».
«Κρίνεται έτσι ότι ενδεχομένως τελέσθηκαν μια σειρά αδικημάτων, όπως απάτη, υφαρπαγή ψευδούς βεβαιώσεως, απιστία, υπεξαίρεση, αλλά και κάποια από τα ειδικά αδικήματα που προβλέπει ο Ν. 2190/1920 (ενδεικτικώς, άρθρο 55 Ν. 2190/1920), σε κάθε περίπτωση με την επίκληση της συμμετοχής του δήμου Αθηναίων στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας και την παρασιώπηση της απαγορεύσεως της συμμετοχής αυτής».
ΔΗΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Τον ίδιο περίπου καιρό είχε ανακύψει διαφωνία και για την αντίστοιχη καταβολή του μετοχικού κεφαλαίου από το Δήμο Θεσσαλονίκης και το VII Τμήμα έκρινε, και με την 220/2009 Πράξη του, ότι δεν ήταν νόμιμη η απόφαση με αριθμό 3047/26.11.2008 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης για συμμετοχή του δήμου στην «Ανταποδοτική Α.Ε.».
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, με το υπ' αριθμόν 4756/16.06.2011 έγγραφό του, ενημερώνει την τότε υπουργό Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη πως απέστειλε στις 11.04.2011 «εξώδικη γνωστοποίηση και δήλωση προς την "Ανταποδοτική Ανακύκλωση Α.Ε.", όπου και δηλώνουμε ότι η πράξη σύστασης της εν λόγω εταιρείας όσο και η από 19.06.2099 σύμβαση που υπεγράφη μεταξύ του Δήμου Θεσσαλονίκης και της εν λόγω εταιρείας δεν είναι νόμιμες, δεν επιφέρουν έννομα αποτελέσματα και δεν καλύπτουν την υποχρέωση του δήμου Θεσσαλονίκης να αναπτύξει την ανακύκλωση συσκευασιών».
Μάλιστα, της γνωστοποιεί και τη «σύμβαση του Δήμου Θεσσαλονίκης με την Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης & Ανακύκλωσης Α.Ε., την οποία και υπογράψαμε στις 9 Μαΐου 2011 μετά από σχετικές αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης, η οποία και αποτελεί τη μόνη και νόμιμη επιλογή του δήμου Θεσσαλονίκης για την ανάπτυξη της ανακύκλωσης των συσκευασιών σύμφωνα με το Ν. 2939/2001».
ΔΗΜΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ
Έξαλλος, είναι σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο δήμαρχος Πειραιά Βασίλης Μιχαλολιάκος με τη συμμετοχή του δήμου στο αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης» και μάλιστα ενημέρωσε για την αποχώρηση του την ανώνυμη εταιρεία με το υπ' αριθμόν 26771/1094/06-07-2011 επιστολή του.
Επίσης, σύμφωνα με την αριθμ. 281 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Πειραιά, που έχει ληφθεί στις 23/05.11, ο δήμος προχώρησε στην απομάκρυνση των έξι οικίσκων που είναι εγκατεστημένοι στα γεωγραφικά όρια του δήμου και την άμεση μετακίνησή τους σε άλλα σημεία, όπου δεν παρεμποδίζεται η ασφαλής διέλευση των πολιτών.
Ο Δήμος Πειραιά υλοποιεί το σύστημα ανακύκλωσης με τους μπλε κάδους, της Ελληνικής Εταιρείας Αξιοποίησης & Ανακύκλωσης Α.Ε., «τον αναγνωρισμένο φορέα από το κράτος», όπως λέει ο Β. Μιχαλολιάκος με το υπ' αριθμόν 2621/32703/10.08.11 έγγραφό του προς τον ΕΟΕΣΔΑΠ, «με μεγάλη επιτυχία από την αρχή του 2011, μέσω 1.463 μπλε κάδων, 22 κωδωνόσχημων κάδων (καμπάνων) για γυαλί και από το πρόγραμμα ειδικών δράσεων "πόρτα πόρτα", που αφορά χώρους μαζικής εστίασης».
ΔΗΜΟΣ ΠΑΤΡΑΣ
Παρανόμως μετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο και στο διοικητικό συμβούλιο της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης» και ο Δήμος Πατρέων, και αυτό παρά την αρνητική εισήγηση της επιτρόπου Σοφίας Βλάχου. Με τον αριθμό Πράξης 2, η επίτροπος επέστρεψε αθεώρητο το χρηματικό ένταλμα που αφορά στη συμμετοχή στη σύσταση της παραπάνω ανώνυμης εταιρείας, και όπως χαρακτηριστικά λέει, επικαλούμενη το άρθρο 8 του Ν. 2931/2001, «η εντελλόμενη με αυτό δαπάνη δεν είναι νόμιμη».
«Το άρθρο 8 του Ν. 2939/2001 προβλέπει δύο περιπτώσεις διαχείρισης από τους ΟΤΑ των δημοτικών αποβλήτων συσκευασίας, είτε να την οργανώσουν οι ίδιοι ή να συνεργάζονται με άλλους διαχειριστές με εξαετείς συμβάσεις συνεργασίας, πράγμα που δε συμβαίνει στην προκειμένη περίπτωση. Εξάλλου, και η παράγραφος 2 του άρθρου 265 του Ν. 3463/2006 προβλέπει τη δυνατότητα συμμετοχής των δήμων σε άλλες ανώνυμες εταιρείες, πέρα από τις ανώνυμες εταιρείες ΟΤΑ. Στην προκειμένη όμως περίπτωση δεν έχουμε συμμετοχή σε άλλη υπάρχουσα ανώνυμη εταιρεία, αλλά ίδρυση με ιδιώτες άλλης ανώνυμης εταιρεία, χωρίς όμως αυτό να προβλέπεται από την εν λόγω διάταξη», σημειώνει η επίτροπος.
Η επίτροπος, ωστόσο, απορρίπτει τη χρηματική εντολή και για έναν άλλο λόγο: «Η εν λόγω δαπάνη έχει καταλογισθεί στον Κ.Α. 7512.002 με την αιτιολογία "Συμμετοχή σε αμιγείς Διαδημοτικές επιχειρήσεις (άρθρο 285 ΔΚΚ)" αντί του ορθού Κ.Α. 7521.002 με αιτιολογία "Συμμετοχή σε λοιπές επιχειρήσεις και λοιπά νομικά πρόσωπα».
ΔΗΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
Το «σκάνδαλο» σε αυτήν την περίπτωση είναι διπλό: η πρώτη παράμετρος αφορά στο Δήμο Ηρακλείου και τον τότε και νυν δήμαρχο Γιάννη Κουράκη· παρά το ότι είναι παράνομη, όπως προαναφέρθηκε παραπάνω, η συμμετοχή του δήμου, ωστόσο, προχώρησε από κοινού με τους άλλους εταίρους στη σύσταση της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης» Α.Ε.· η άλλη παράμετρος αφορά στον επίτροπο που Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο οποίος παρανόμως ενέκρινε τη δαπάνη για τη συμμετοχή του Δήμου Ηρακλείου στο μετοχικό κεφάλαιο της ανώνυμης εταιρείας (άρθρο 8 του Ν. 2939/2001).
Από...... aftodioikisi