Τελικά τα πράγματα έξω δεν πάνε καθόλου καλά.
Παρά την επίπλαστη ψυχραιμία που φαίνεται να επιδεικνύουν τόσο ο κ. Τσίπρας, όσο και οι υπουργοί του, το «παιχνίδι» είναι χαμένο από τα αποδυτήρια.
Την ώρα που ο κ. Τσίπρας αναζητά «μπακάλικες» λύσεις για να κατευνάσει την οργή των αγροτών, των ελεύθερων επαγγελματιών και των υπόλοιπων κοινωνικών τάξεων, οι δανειστές ξαναγράφουν το 3ο μνημόνιο και μάλιστα με ακόμα σκληρότερους όρους αφού η χωρίς αποτέλεσμα διαπραγματευτική περιδίνηση του κ. Τσίπρα έχει στεγνώσει την ελληνική οικονομία.
Την αυστηροποίηση του ήδη ψηφισθέντως 3ου μνημονίου την ανακοίνωσε ξεκάθαρα ο Πολ Τόμσεν και μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να έρθει νέο σοκ για την ελληνική κυβέρνηση και κατ’ επέκταση για τον ελληνικό λαό.
Οι δανειστές αναμένεται να «ξηλώσουν» επι τα χείρω το ασφαλιστικό του Κατρούγκαλου και ο εκβιασμός από την πλευρά τους θα γίνει αυτή τη φορά με κλειστά σύνορα.
Όπως ακριβώς έγινε για να περάσει το τρίτο μνημόνιο. Έκλεισαν οι τράπεζες και πέρασε το μνημόνιο.
Αυτή τη φορά θα κλείσουν τα σύνορα και θα περάσουν όλες οι απαιτήσεις των δανειστών.
Όπως αναφέρει το Capital.gr στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων μεταξύ υπουργείου Εργασίας και θεσμών έχει πέσει η πρόταση για σταδιακή κατάργηση της "προσωπικής διαφοράς"
το 2017-19 και για τις ήδη καταβαλλόμενες κύριες συντάξεις και όχι μόνο
για όσες καταβληθούν από 1/1/2016 (ή από τη δημοσίευση του νόμου).
Η εφαρμογή ενός τέτοιου σεναρίου, με βάση τα προτεινόμενα από
την κυβέρνηση νέα ποσοστά αναπλήρωσης, θα οδηγούσε σε σταδιακές
(συγκεκριμένα, για την επόμενη 3ετία) μειώσεις έως 15% στις κύριες
συντάξεις άνω των 1.200-1.400 ευρώ. Η "διέξοδος" της
μεγαλύτερης -από την αρχικά προβλεπόμενη- μείωσης κύριων συντάξεων
γίνεται ολοένα και πιο "αναγκαία" καθώς διογκώνεται το κύμα αντίστασης
ενάντια στο χαράτσι του 20%, όπως δείχνει και η "κατάληψη" της πλατείας
Συντάγματος από τους αγρότες των μπλόκων και άλλους διαδηλωτές.
Για μια Εναλλακτική Ενημέρωση Οικολογική - Για ένα ανοιχτό βήμα διαλόγου με τους Πολίτες των Καμένων Βούρλων. Γράψτε μας την άποψη σας, την καταγγελία σας, την διαφωνία σας. Δεχόμαστε τα πάντα, ακόμη και να μας καταγγείλετε και αποστείλατε στο e-mail: energoipoliteskv@gmail.com
Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2016
Αρθρο Τόμσεν με… ρεαλισμό για περικοπές συντάξεων και ελάφρυνση του χρέους
Αναρτήθηκε από ..... energoipoliteskv.blogspot.com
Στην εκτίμηση ότι απαιτούνται νέα μέτρα 7,5-9,5 δισ. ευρώ έως το 2019, για να διασφαλιστούν τα πλεονάσματα του 3,5%, μέτρα που απαιτούν «σημαντικές εξοικονομήσεις στις συντάξεις», προέβη ο Πολ Τόμσεν, Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Τμήματος του ΔΝΤ, σε άρθρο του στο iMFdirect blog.
Στο αναλυτικό του άρθρο, με τίτλο «Ελλάδα: Προς ένα Εφαρμόσιμο Πρόγραμμα», ο Πολ Τόμσεν εξηγεί τον ρόλο του ΔΝΤ στην τρέχουσα αξιολόγηση, επισημαίνοντας την αναγκαιότητα μείωσης των συντάξεων, αλλά και την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους προκειμένου το τρέχον πρόγραμμα της Ελλάδας να είναι βιώσιμο, σχεδόν δέκα χρόνια μετά την ένταξή της σε Μνημόνια και η Οικονομία της χώρας να ανακάμψει οριστικά. Για ποιον λόγο το έκανε αυτό; Επειδή υπήρξαν ορισμένες παρανοήσεις σχετικά με τις απόψεις και τον ρόλο του ΔΝΤ στην όλη διαδικασία και ο ίδιος θεώρησε χρήσιμο να αποσαφηνίσει αυτά τα θέματα.
Ο κ. Τόμσεν ωστόσο επισημαίνει ότι οι όροι της δημοσιονομικής προσαρμογής της Ελλάδας καθορίζονται εν πολλοίς από πολιτικούς όρους εντός της ΕΕ : «Θα μπορούσε ένας στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα πολύ χαμηλότερος από το 3½ τοις εκατό του ΑΕΠ να κάνει την απαραίτητη ασφαλιστική μεταρρύθμιση λιγότερο απαιτητική; Αυτό εύλογα αποτελεί ένα επίμαχο θέμα ανάμεσα στους Ευρωπαίους εταίρους της Ελλάδας, κατά ένα μέρος γιατί αρκετοί εταίροι είναι αναγκασμένοι να έχουν παρόμοια υψηλά πλεονάσματα για να διατηρήσουν τη βιωσιμότητα του χρέους τους, και κατά ένα άλλο μέρος γιατί ορισμένες από τις χώρες που στην πραγματικότητα θα κληθούν να πληρώσουν την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους είναι πιο φτωχές από την Ελλάδα και πληρώνουν λιγότερο γενναιόδωρες συντάξεις στους δικούς τους λαούς. Με την Ευρωζώνη να βρίσκεται ακόμη μακριά από την επίτευξη μιας πολιτικής ένωσης, ένας συμβιβασμός θα πρέπει να αντανακλά αυτούς τους πολιτικούς περιορισμούς».
Είναι κάτι από προφανές, όσο και δεδομένο, πως ο κ. Τόμσεν μεταφέρει επακριβώς τις απόψεις τού Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Της Κριστίν Λαγκάρντ, δηλαδή. Με άλλα λόγια, την κλασική «συνταγή» που θέλουν να ακολουθούν οι δανειζόμενες χώρες – ανάμεσά τους και η χώρα μας.
Εχει ενδιαφέρον, όμως, το πώς ο Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Τμήματος του ΔΝΤ ξετυλίγει τις απόψεις του και καταγράφει τις σκέψεις του…
Ολόκληρη η παρέμβαση του Πολ Τόμσεν
«Εχοντας τραβήξει την Ελλάδα με επιτυχία από το χείλος του γκρεμού πέρυσι το καλοκαίρι, και ακόλουθα αφού σταθεροποίησε την οικονομία, η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα τώρα συζητά με τους ευρωπαίους εταίρους της και με το ΔΝΤ ένα περιεκτικό πολυετές πρόγραμμα που μπορεί να εξασφαλίσει μια διαρκή ανάκαμψη και να καταστήσει βιώσιμο το χρέος. Ενώ οι συζητήσεις συνεχίζονται, υπήρξαν ορισμένες παρανοήσεις σχετικά με τις απόψεις και τον ρόλο του ΔΝΤ στην όλη διαδικασία. Θεώρησα, λοιπόν, χρήσιμο να αποσαφηνίσω τα θέματα αυτά.
Υπάρχουν ισχυρισμοί ότι το ΔΝΤ έχει συνδέσει τη συμμετοχή του με δρακόντειες κοινωνικές μεταρρυθμίσεις, ιδιαίτερα στο Ασφαλιστικό. Αυτό δεν αντανακλά την πραγματικότητα. Σε τελική ανάλυση, τα νούμερα ενός προγράμματος πρέπει να βγαίνουν: ο συνδυασμός των μεταρρυθμίσεων συν την ελάφρυνση του χρέους πρέπει να δίνουν σε εμάς και στη διεθνή κοινότητα εύλογες διασφαλίσεις ότι στο τέλος του επόμενου ελληνικού προγράμματος, σχεδόν μετά μια δεκαετία εξάρτησης από τη βοήθεια της Ευρώπης και του ΔΝΤ, η Ελλάδα θα μπορέσει τελικά να σταθεί στα πόδια της. Αυτό προϋποθέτει μια αντίστροφη εξισορρόπηση της φιλοδοξίας των μεταρρυθμίσεων και του ύψους της ελάφρυνσης του χρέους. Μπορούμε σίγουρα να υποστηρίξουμε ένα πρόγραμμα με λιγότερο φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις, όμως αυτό αναπόφευκτα θα ενείχε μια μεγαλύτερη ελάφρυνση του χρέους.
Τέτοιες δύσκολες αποφάσεις δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται επιδερμικά κάνοντας μη ρεαλιστικές υποθέσεις. Αν και υπάρχει μεγάλο περιθώριο για την αύξηση της παραγωγικότητας με μεταρρυθμίσεις, η τελευταία εξαετία έδειξε ότι το εύρος και ο ρυθμός των μεταρρυθμίσεων που μπορεί να αποδεχτεί η ελληνική κοινωνία δεν συνάδει με την πρώιμη βελτίωση της παραγωγικότητας και με τη βιώσιμη ανάπτυξη. Ετσι, λοιπόν, οι υποθέσεις ότι η Ελλάδα μπορεί απλά να ξεπεράσει το πρόβλημα του χρέους της χωρίς την ελάφρυνσή του -με μια γρήγορη μετάβαση από τη χαμηλότερη στην υψηλότερη αύξηση της παραγωγικότητας, μέσα στην Ευρωζώνη- δεν είναι αξιόπιστες. Ομοίως, η κατά πολύ περιορισμένη επιτυχία στην καταπολέμηση της περιβόητης φοροδιαφυγής στην Ελλάδα – για να πληρώσουν οι ευκατάστατοι το δίκαιο μερίδιό τους- σημαίνει ότι οι μεταρρυθμίσεις στο Ασφαλιστικό δεν μπορούν να αποφευχθούν κάνοντας απλά υποθέσεις ότι θα γίνουν υψηλότερες εισπράξεις φόρων στο μέλλον.
Γιατί τόση μεγάλη επικέντρωση στις ασφαλιστικές μεταρρυθμίσεις; Παρά τις ασφαλιστικές μεταρρυθμίσεις του 2010 και του 2012, το ελληνικό ασφαλιστικό σύστημα παραμένει σε -οικονομικά- απλησίαστα και γενναιόδωρα επίπεδα. Για παράδειγμα, οι τυπικές συντάξεις σε ονομαστικούς όρους Ευρώ, είναι σε γενικές γραμμές παρόμοιες στην Ελλάδα και στη Γερμανία, αν και η Γερμανία -με μέτρο τον μέσο μισθό- είναι δύο φορές πιο πλούσια από την Ελλάδα. Πρέπει επίσης να προσθέσουμε ότι οι Ελληνες εξακολουθούν να συνταξιοδοτούνται πολύ πιο νωρίς από τους Γερμανούς, και ότι η Γερμανία είναι πιο αποτελεσματική στην είσπραξη των ασφαλιστικών εισφορών. Το αποτέλεσμα είναι ότι ο ελληνικός προϋπολογισμός χρειάζεται να μεταφέρει περίπου το 10% του ΑΕΠ για να καλύψει το μεγάλο κενό στο ασφαλιστικό σύστημα, σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που είναι 2½ τοις εκατό. Σαφώς, αυτό δεν είναι βιώσιμο.
Τα μαντάτα του Πολ και οι απαιτήσεις του για νέα μέτρα (Menelaos Myrillas / SOOC)
Δεν μπορεί όμως η Ελλάδα να προστατέψει τους συνταξιούχους κάνοντας περικοπές αλλού ή αυξάνοντας τους φορολογικούς συντελεστές; Υπάρχει κάποιο περιθώριο για τα μέτρα αυτά, όμως είναι πολύ περιορισμένο. Το μεγαλύτερο μέρος των άλλων δαπανών έχει ήδη κοπεί δραστικά στην προσπάθεια να προστατευτούν οι συντάξεις και οι κοινωνικές παροχές, ενώ η δυστοκία στη διεύρυνση της βάσης και στη βελτίωση της συμμόρφωσης έχει ήδη προκαλέσει μεγάλη εξάρτηση από υψηλούς φορολογικούς συντελεστές. Για να πετύχει τον φιλόδοξο μεσοπρόθεσμο στόχο της για πρωτογενές πλεόνασμα 3½ τοις εκατό του ΑΕΠ, η Ελλάδα θα πρέπει να πάρει μέτρα της τάξης περίπου του 4-5 τοις εκατό τού ΑΕΠ. Δεν μπορούμε να δούμε πώς μπορεί να το πετύχει αυτό η Ελλάδα χωρίς σημαντικές εξοικονομήσεις στις συντάξεις.
Βέβαια, οι μεταρρυθμίσεις στο Ασφαλιστικό θα είναι κοινωνικά δύσκολες για τον ελληνικό λαό, ο οποίος έχει αντιμετωπίσει σημαντικές δυσκολίες τα τελευταία χρόνια. Στην πράξη, οι κοινωνικές πιέσεις έχουν ήδη εξαναγκάσει, τόσο τις προηγούμενες, όσο και την τωρινή κυβέρνηση να κάνουν αναστροφές στην πορεία. Δυστυχώς, η Ελλάδα έχει απομακρυνθεί περισσότερο από την επίτευξη των μεσοπρόθεσμων στόχων της συγκριτικά με τα μέσα του 2014, πριν από την εξάλειψη ενός πρωτογενούς πλεονάσματος που αποδείχθηκε προσωρινό, από μια σημαντική δημοσιονομική χαλάρωση. Από την άποψη αυτή, η κυβέρνηση έχει δίκιο να επισημαίνει ότι οι συντάξεις στην Ελλάδα έχουν μια ευρύτερη κοινωνική λειτουργία. Ομως, η χρήση των συντάξεων με τον τρόπο αυτό δεν αποτελεί βιώσιμη λύση. Αυτό που χρειάζεται -και που είναι κάτι που το ΔΝΤ υποστηρίζει- είναι ένα σύγχρονο κοινωνικό δίχτυ ασφαλείας που είναι μεσοπρόθεσμα βιώσιμο.
Με την Ευρωζώνη να βρίσκεται ακόμη μακριά από την επίτευξη μιας πολιτικής ένωσης, ένας συμβιβασμός θα πρέπει να αντανακλά αυτούς τους πολιτικούς περιορισμούς. Το ΔΝΤ είναι διατεθειμένο να εργαστεί με το συνδυασμό μεταρρυθμίσεων και ελάφρυνσης του χρέους που μπορεί να συμφωνηθεί μεταξύ της Ελλάδας και των Ευρωπαίων εταίρων της. Ομως, και πάλι τα νούμερα πρέπει να βγαίνουν. Το ΔΝΤ δεν θέλει να εφαρμόσει η Ελλάδα μια δρακόντεια δημοσιονομική προσαρμογή σε μια οικονομία που ήδη βρίσκεται σε σοβαρή ύφεση. Στην πράξη έχουμε επανειλημμένα υποστηρίξει μια πορεία δημοσιονομικής προσαρμογής που στηρίζει περισσότερο μια πιο βραχυπρόθεσμη ανάκαμψη η οποία μεσοπρόθεσμα είναι πιο ρεαλιστική. Ακόμη δεν έχουμε δει ένα αξιόπιστο σχέδιο για τον τρόπο που η Ελλάδα θα πετύχει τον πολύ φιλόδοξο μεσοπρόθεσμο στόχο του πλεονάσματος, που είναι το κλειδί στα τα σχέδια της κυβέρνησης για την αποκατάσταση της βιωσιμότητας του χρέους.
Αυτή η έμφαση στην αξιοπιστία έχει καίρια σημασία για τη δημιουργία εμπιστοσύνης στους επενδυτές, που είναι ζωτική για την αναζωογόνηση της Ελλάδας. Ενα σχέδιο που είναι βασισμένο σε υπερβολικά αισιόδοξες παραδοχές σύντομα θα προκαλέσει την επανεμφάνιση φόβων για την έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωζώνη και θα καταπνίξει το επενδυτικό κλίμα.
Ο απώτερος στόχος της συνεργασίας του ΔΝΤ με την Ελλάδα είναι να βοηθήσει τη χώρα να ξαναμπεί στον δρόμο της βιώσιμης ανάπτυξης, που θα ωφελήσει τον ελληνικό λαό. Το ΔΝΤ θα υποστηρίξει τις ελληνικές Αρχές και τους ευρωπαίους εταίρους τους στην κατάρτιση ενός προγράμματος μεταρρυθμίσεων και ελάφρυνσης του χρέους στο οποίο τα νούμερα θα βγαίνουν. Υπάρχουν δύσκολες επιλογές που πρέπει να γίνουν, όμως είναι σημαντικό να γίνουν για να μη χαθούν οι προσπάθειες που έκανε η Ελλάδα τα τελευταία έξι χρόνια».
Επειτα από όλα αυτά -και ενώ ήδη γίναμε σοφότεροι με πράγματα που δεν ξέραμε- ίσως θα πρέπει να ετοιμάζουμε, σιγά σιγά, νέα τρύπα στη ζώνη του παντελονιού μας. Ισως, στο επόμενο διάστημα, να χρειαστεί…
Από ...... protagon
Στην εκτίμηση ότι απαιτούνται νέα μέτρα 7,5-9,5 δισ. ευρώ έως το 2019, για να διασφαλιστούν τα πλεονάσματα του 3,5%, μέτρα που απαιτούν «σημαντικές εξοικονομήσεις στις συντάξεις», προέβη ο Πολ Τόμσεν, Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Τμήματος του ΔΝΤ, σε άρθρο του στο iMFdirect blog.
Στο αναλυτικό του άρθρο, με τίτλο «Ελλάδα: Προς ένα Εφαρμόσιμο Πρόγραμμα», ο Πολ Τόμσεν εξηγεί τον ρόλο του ΔΝΤ στην τρέχουσα αξιολόγηση, επισημαίνοντας την αναγκαιότητα μείωσης των συντάξεων, αλλά και την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους προκειμένου το τρέχον πρόγραμμα της Ελλάδας να είναι βιώσιμο, σχεδόν δέκα χρόνια μετά την ένταξή της σε Μνημόνια και η Οικονομία της χώρας να ανακάμψει οριστικά. Για ποιον λόγο το έκανε αυτό; Επειδή υπήρξαν ορισμένες παρανοήσεις σχετικά με τις απόψεις και τον ρόλο του ΔΝΤ στην όλη διαδικασία και ο ίδιος θεώρησε χρήσιμο να αποσαφηνίσει αυτά τα θέματα.
Ο κ. Τόμσεν ωστόσο επισημαίνει ότι οι όροι της δημοσιονομικής προσαρμογής της Ελλάδας καθορίζονται εν πολλοίς από πολιτικούς όρους εντός της ΕΕ : «Θα μπορούσε ένας στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα πολύ χαμηλότερος από το 3½ τοις εκατό του ΑΕΠ να κάνει την απαραίτητη ασφαλιστική μεταρρύθμιση λιγότερο απαιτητική; Αυτό εύλογα αποτελεί ένα επίμαχο θέμα ανάμεσα στους Ευρωπαίους εταίρους της Ελλάδας, κατά ένα μέρος γιατί αρκετοί εταίροι είναι αναγκασμένοι να έχουν παρόμοια υψηλά πλεονάσματα για να διατηρήσουν τη βιωσιμότητα του χρέους τους, και κατά ένα άλλο μέρος γιατί ορισμένες από τις χώρες που στην πραγματικότητα θα κληθούν να πληρώσουν την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους είναι πιο φτωχές από την Ελλάδα και πληρώνουν λιγότερο γενναιόδωρες συντάξεις στους δικούς τους λαούς. Με την Ευρωζώνη να βρίσκεται ακόμη μακριά από την επίτευξη μιας πολιτικής ένωσης, ένας συμβιβασμός θα πρέπει να αντανακλά αυτούς τους πολιτικούς περιορισμούς».
Είναι κάτι από προφανές, όσο και δεδομένο, πως ο κ. Τόμσεν μεταφέρει επακριβώς τις απόψεις τού Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Της Κριστίν Λαγκάρντ, δηλαδή. Με άλλα λόγια, την κλασική «συνταγή» που θέλουν να ακολουθούν οι δανειζόμενες χώρες – ανάμεσά τους και η χώρα μας.
Εχει ενδιαφέρον, όμως, το πώς ο Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Τμήματος του ΔΝΤ ξετυλίγει τις απόψεις του και καταγράφει τις σκέψεις του…
Ολόκληρη η παρέμβαση του Πολ Τόμσεν
«Εχοντας τραβήξει την Ελλάδα με επιτυχία από το χείλος του γκρεμού πέρυσι το καλοκαίρι, και ακόλουθα αφού σταθεροποίησε την οικονομία, η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα τώρα συζητά με τους ευρωπαίους εταίρους της και με το ΔΝΤ ένα περιεκτικό πολυετές πρόγραμμα που μπορεί να εξασφαλίσει μια διαρκή ανάκαμψη και να καταστήσει βιώσιμο το χρέος. Ενώ οι συζητήσεις συνεχίζονται, υπήρξαν ορισμένες παρανοήσεις σχετικά με τις απόψεις και τον ρόλο του ΔΝΤ στην όλη διαδικασία. Θεώρησα, λοιπόν, χρήσιμο να αποσαφηνίσω τα θέματα αυτά.
Υπάρχουν ισχυρισμοί ότι το ΔΝΤ έχει συνδέσει τη συμμετοχή του με δρακόντειες κοινωνικές μεταρρυθμίσεις, ιδιαίτερα στο Ασφαλιστικό. Αυτό δεν αντανακλά την πραγματικότητα. Σε τελική ανάλυση, τα νούμερα ενός προγράμματος πρέπει να βγαίνουν: ο συνδυασμός των μεταρρυθμίσεων συν την ελάφρυνση του χρέους πρέπει να δίνουν σε εμάς και στη διεθνή κοινότητα εύλογες διασφαλίσεις ότι στο τέλος του επόμενου ελληνικού προγράμματος, σχεδόν μετά μια δεκαετία εξάρτησης από τη βοήθεια της Ευρώπης και του ΔΝΤ, η Ελλάδα θα μπορέσει τελικά να σταθεί στα πόδια της. Αυτό προϋποθέτει μια αντίστροφη εξισορρόπηση της φιλοδοξίας των μεταρρυθμίσεων και του ύψους της ελάφρυνσης του χρέους. Μπορούμε σίγουρα να υποστηρίξουμε ένα πρόγραμμα με λιγότερο φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις, όμως αυτό αναπόφευκτα θα ενείχε μια μεγαλύτερη ελάφρυνση του χρέους.
«Ο ελληνικός προϋπολογισμός χρειάζεται να μεταφέρει περίπου το 10% του ΑΕΠ για να καλύψει το μεγάλο κενό στο ασφαλιστικό σύστημα, σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που είναι 2½ τοις εκατό. Σαφώς, αυτό δεν είναι βιώσιμο»Με αυτό κατά νου, όσες μεταρρυθμίσεις και να γίνουν, δεν θα μπορέσουν να καταστήσουν το ελληνικό χρέος βιώσιμο χωρίς την ελάφρυνσή του και, από την άλλη μεριά, όσες ελαφρύνσεις του χρέους και να γίνουν δεν θα μπορέσουν να καταστήσουν βιώσιμο το ελληνικό ασφαλιστικό σύστημα, χωρίς ασφαλιστικές μεταρρυθμίσεις. Πρέπει να γίνουν και τα δύο. Αναμφίβολα, η Ελλάδα και οι ευρωπαίοι εταίροι της θα πρέπει να πάρουν δύσκολες πολιτικές αποφάσεις στους επόμενους μήνες, ώστε να καταλήξουν σε ένα πρόγραμμα που είναι βιώσιμο – ένα πρόγραμμα με νούμερα που βγαίνουν.
Τέτοιες δύσκολες αποφάσεις δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται επιδερμικά κάνοντας μη ρεαλιστικές υποθέσεις. Αν και υπάρχει μεγάλο περιθώριο για την αύξηση της παραγωγικότητας με μεταρρυθμίσεις, η τελευταία εξαετία έδειξε ότι το εύρος και ο ρυθμός των μεταρρυθμίσεων που μπορεί να αποδεχτεί η ελληνική κοινωνία δεν συνάδει με την πρώιμη βελτίωση της παραγωγικότητας και με τη βιώσιμη ανάπτυξη. Ετσι, λοιπόν, οι υποθέσεις ότι η Ελλάδα μπορεί απλά να ξεπεράσει το πρόβλημα του χρέους της χωρίς την ελάφρυνσή του -με μια γρήγορη μετάβαση από τη χαμηλότερη στην υψηλότερη αύξηση της παραγωγικότητας, μέσα στην Ευρωζώνη- δεν είναι αξιόπιστες. Ομοίως, η κατά πολύ περιορισμένη επιτυχία στην καταπολέμηση της περιβόητης φοροδιαφυγής στην Ελλάδα – για να πληρώσουν οι ευκατάστατοι το δίκαιο μερίδιό τους- σημαίνει ότι οι μεταρρυθμίσεις στο Ασφαλιστικό δεν μπορούν να αποφευχθούν κάνοντας απλά υποθέσεις ότι θα γίνουν υψηλότερες εισπράξεις φόρων στο μέλλον.
Γιατί τόση μεγάλη επικέντρωση στις ασφαλιστικές μεταρρυθμίσεις; Παρά τις ασφαλιστικές μεταρρυθμίσεις του 2010 και του 2012, το ελληνικό ασφαλιστικό σύστημα παραμένει σε -οικονομικά- απλησίαστα και γενναιόδωρα επίπεδα. Για παράδειγμα, οι τυπικές συντάξεις σε ονομαστικούς όρους Ευρώ, είναι σε γενικές γραμμές παρόμοιες στην Ελλάδα και στη Γερμανία, αν και η Γερμανία -με μέτρο τον μέσο μισθό- είναι δύο φορές πιο πλούσια από την Ελλάδα. Πρέπει επίσης να προσθέσουμε ότι οι Ελληνες εξακολουθούν να συνταξιοδοτούνται πολύ πιο νωρίς από τους Γερμανούς, και ότι η Γερμανία είναι πιο αποτελεσματική στην είσπραξη των ασφαλιστικών εισφορών. Το αποτέλεσμα είναι ότι ο ελληνικός προϋπολογισμός χρειάζεται να μεταφέρει περίπου το 10% του ΑΕΠ για να καλύψει το μεγάλο κενό στο ασφαλιστικό σύστημα, σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που είναι 2½ τοις εκατό. Σαφώς, αυτό δεν είναι βιώσιμο.
Τα μαντάτα του Πολ και οι απαιτήσεις του για νέα μέτρα (Menelaos Myrillas / SOOC)
Δεν μπορεί όμως η Ελλάδα να προστατέψει τους συνταξιούχους κάνοντας περικοπές αλλού ή αυξάνοντας τους φορολογικούς συντελεστές; Υπάρχει κάποιο περιθώριο για τα μέτρα αυτά, όμως είναι πολύ περιορισμένο. Το μεγαλύτερο μέρος των άλλων δαπανών έχει ήδη κοπεί δραστικά στην προσπάθεια να προστατευτούν οι συντάξεις και οι κοινωνικές παροχές, ενώ η δυστοκία στη διεύρυνση της βάσης και στη βελτίωση της συμμόρφωσης έχει ήδη προκαλέσει μεγάλη εξάρτηση από υψηλούς φορολογικούς συντελεστές. Για να πετύχει τον φιλόδοξο μεσοπρόθεσμο στόχο της για πρωτογενές πλεόνασμα 3½ τοις εκατό του ΑΕΠ, η Ελλάδα θα πρέπει να πάρει μέτρα της τάξης περίπου του 4-5 τοις εκατό τού ΑΕΠ. Δεν μπορούμε να δούμε πώς μπορεί να το πετύχει αυτό η Ελλάδα χωρίς σημαντικές εξοικονομήσεις στις συντάξεις.
Βέβαια, οι μεταρρυθμίσεις στο Ασφαλιστικό θα είναι κοινωνικά δύσκολες για τον ελληνικό λαό, ο οποίος έχει αντιμετωπίσει σημαντικές δυσκολίες τα τελευταία χρόνια. Στην πράξη, οι κοινωνικές πιέσεις έχουν ήδη εξαναγκάσει, τόσο τις προηγούμενες, όσο και την τωρινή κυβέρνηση να κάνουν αναστροφές στην πορεία. Δυστυχώς, η Ελλάδα έχει απομακρυνθεί περισσότερο από την επίτευξη των μεσοπρόθεσμων στόχων της συγκριτικά με τα μέσα του 2014, πριν από την εξάλειψη ενός πρωτογενούς πλεονάσματος που αποδείχθηκε προσωρινό, από μια σημαντική δημοσιονομική χαλάρωση. Από την άποψη αυτή, η κυβέρνηση έχει δίκιο να επισημαίνει ότι οι συντάξεις στην Ελλάδα έχουν μια ευρύτερη κοινωνική λειτουργία. Ομως, η χρήση των συντάξεων με τον τρόπο αυτό δεν αποτελεί βιώσιμη λύση. Αυτό που χρειάζεται -και που είναι κάτι που το ΔΝΤ υποστηρίζει- είναι ένα σύγχρονο κοινωνικό δίχτυ ασφαλείας που είναι μεσοπρόθεσμα βιώσιμο.
«Ενα σχέδιο που είναι βασισμένο σε υπερβολικά αισιόδοξες παραδοχές σύντομα θα προκαλέσει την επανεμφάνιση φόβων για την έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωζώνη και θα καταπνίξει το επενδυτικό κλίμα»Θα μπορούσε ένας στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα πολύ χαμηλότερος από το 3½ τοις εκατό του ΑΕΠ να κάνει την απαραίτητη ασφαλιστική μεταρρύθμιση λιγότερο απαιτητική; Αυτό εύλογα αποτελεί ένα επίμαχο θέμα ανάμεσα στους ευρωπαίους εταίρους της Ελλάδας, κατά ένα μέρος γιατί αρκετοί εταίροι είναι αναγκασμένοι να έχουν παρόμοια υψηλά πλεονάσματα για να διατηρήσουν τη βιωσιμότητα του χρέους τους, και κατά ένα άλλο μέρος γιατί ορισμένες από τις χώρες που στην πραγματικότητα θα κληθούν να πληρώσουν την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους είναι πιο φτωχές από την Ελλάδα και πληρώνουν λιγότερο γενναιόδωρες συντάξεις στους δικούς τους λαούς.
Με την Ευρωζώνη να βρίσκεται ακόμη μακριά από την επίτευξη μιας πολιτικής ένωσης, ένας συμβιβασμός θα πρέπει να αντανακλά αυτούς τους πολιτικούς περιορισμούς. Το ΔΝΤ είναι διατεθειμένο να εργαστεί με το συνδυασμό μεταρρυθμίσεων και ελάφρυνσης του χρέους που μπορεί να συμφωνηθεί μεταξύ της Ελλάδας και των Ευρωπαίων εταίρων της. Ομως, και πάλι τα νούμερα πρέπει να βγαίνουν. Το ΔΝΤ δεν θέλει να εφαρμόσει η Ελλάδα μια δρακόντεια δημοσιονομική προσαρμογή σε μια οικονομία που ήδη βρίσκεται σε σοβαρή ύφεση. Στην πράξη έχουμε επανειλημμένα υποστηρίξει μια πορεία δημοσιονομικής προσαρμογής που στηρίζει περισσότερο μια πιο βραχυπρόθεσμη ανάκαμψη η οποία μεσοπρόθεσμα είναι πιο ρεαλιστική. Ακόμη δεν έχουμε δει ένα αξιόπιστο σχέδιο για τον τρόπο που η Ελλάδα θα πετύχει τον πολύ φιλόδοξο μεσοπρόθεσμο στόχο του πλεονάσματος, που είναι το κλειδί στα τα σχέδια της κυβέρνησης για την αποκατάσταση της βιωσιμότητας του χρέους.
Αυτή η έμφαση στην αξιοπιστία έχει καίρια σημασία για τη δημιουργία εμπιστοσύνης στους επενδυτές, που είναι ζωτική για την αναζωογόνηση της Ελλάδας. Ενα σχέδιο που είναι βασισμένο σε υπερβολικά αισιόδοξες παραδοχές σύντομα θα προκαλέσει την επανεμφάνιση φόβων για την έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωζώνη και θα καταπνίξει το επενδυτικό κλίμα.
Ο απώτερος στόχος της συνεργασίας του ΔΝΤ με την Ελλάδα είναι να βοηθήσει τη χώρα να ξαναμπεί στον δρόμο της βιώσιμης ανάπτυξης, που θα ωφελήσει τον ελληνικό λαό. Το ΔΝΤ θα υποστηρίξει τις ελληνικές Αρχές και τους ευρωπαίους εταίρους τους στην κατάρτιση ενός προγράμματος μεταρρυθμίσεων και ελάφρυνσης του χρέους στο οποίο τα νούμερα θα βγαίνουν. Υπάρχουν δύσκολες επιλογές που πρέπει να γίνουν, όμως είναι σημαντικό να γίνουν για να μη χαθούν οι προσπάθειες που έκανε η Ελλάδα τα τελευταία έξι χρόνια».
Επειτα από όλα αυτά -και ενώ ήδη γίναμε σοφότεροι με πράγματα που δεν ξέραμε- ίσως θα πρέπει να ετοιμάζουμε, σιγά σιγά, νέα τρύπα στη ζώνη του παντελονιού μας. Ισως, στο επόμενο διάστημα, να χρειαστεί…
Από ...... protagon
Στο "σφαγείο" το ασφαλιστικό
Αναρτήθηκε από ..... energoipoliteskv.blogspot.com
Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Φύλλο και... φτερό κάνει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο κάθε απόπειρα της κυβέρνησης να αποφύγει τις περικοπές στις συντάξεις με αυξήσεις φόρων και εισφορών.
Πιο καθαρή τοποθέτηση από πλευράς ΔΝΤ
σε σχέση με το νέο ασφαλιστικό δεν μπορούσε να υπάρξει από εκείνη που
διατυπώθηκε στο άρθρο που δημοσιοποίησε την περασμένη Πέμπτη ο
επικεφαλής του Ταμείου στην Ευρώπη, κ. Πολ Τόμσεν.
Τα τρία "καρφιά" του Τόμσεν
Η τοποθέτηση του επικεφαλής του ΔΝΤ στην Ευρώπη συνοψίζεται σε τρία σημεία:
1. "Για να πετύχει τον φιλόδοξο
μεσοπρόθεσμο στόχο της για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ, η Ελλάδα
θα πρέπει να πάρει μέτρα της τάξης περίπου του 4%-5% του ΑΕΠ (σ.σ.: 7-9 δισ. ευρώ)" έως το 2019, δήλωσε ο Δανός τεχνοκράτης.
Έκθεση της Κομισιόν για τις κοινωνικές συνέπειες του Μνημονίου (Αύγουστος 2015) προέβλεπε μέτρα 1,9% του ΑΕΠ ή 3,2 δισ. ευρώ για την περίοδο 2015-2018, κόντρα στην "εμμονή" της κυβέρνησης να μιλά δημοσίως για μέτρα μόλις 1,8 δισ. ευρώ (1,25% του ΑΕΠ) για το 2015.
2. "Δεν μπορούμε να δούμε πώς μπορεί να το πετύχει αυτό η Ελλάδα χωρίς σημαντικές εξοικονομήσεις στις συντάξεις", σημείωσε ο ίδιος.
Στη λίστα των απαιτήσεών τους που
παρέδωσαν τα ανώτατα κλιμάκια των "θεσμών" στον υπουργό Εργασίας, κ.
Γιώργο Κατρούγκαλο, την περασμένη Πέμπτη στην Αθήνα αποτυπώνονται και οι
θέσεις του ΔΝΤ, οι οποίες αποπνέονται συνοπτικά από την πρόταση
–σύμφωνα με πληροφορίες του "Κ"– περί "άμεσης εφαρμογής" περικοπών 15% στις συντάξεις, κύριες και επικουρικές.
3. Σαν... αντίδοτο στις περικοπές στις συντάξεις, ο επικεφαλής του ΔΝΤ στην Ευρώπη προτείνει "ένα σύγχρονο κοινωνικό δίχτυ ασφαλείας,
που είναι μεσοπρόθεσμα βιώσιμο". Ωστόσο, η κυβέρνηση έχει δείξει
τεράστια καθυστέρηση στη μνημονιακή δέσμευση περί αναμόρφωσης του
συστήματος κοινωνικής προστασίας.
Η συγκρότηση του σχετικού σχεδίου, το
οποίο θα περιλαμβάνει και ένα πανελλαδικής εμβέλειας πρόγραμμα
"ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος", αναμένεται από το υπ. Εργασίας σε... επτά μήνες από σήμερα (Σεπτέμβριος 2016), ενώ η ψήφισή του στο τέλος του τρέχοντος έτους.
Αποκλίσεις σε όλα τα άλλα
Στο στόχαστρο των δανειστών βρίσκονται:
- Η εθνική σύνταξη των 384 ευρώ με 15 χρόνια ασφάλισης, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια που προτείνει η κυβέρνηση.
Οι δανειστές απαιτούν εθνική σύνταξη στα 20 χρόνια ασφάλισης, και μάλιστα με εισοδηματικά κριτήρια. Αντίθετα, η κυβέρνηση θέτει ως "κόκκινη γραμμή" να μην υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια, αλλά φέρεται να "συζητά" εθνική σύνταξη 384 ευρώ στα 20 χρόνια ασφάλισης, κατώτερη "εθνική σύνταξη" στα 300 ευρώ με 15 χρόνια ασφάλισης και προνοιακή σύνταξη κάτω από 300 ευρώ για όσους έχουν λιγότερα από 15 χρόνια ασφάλισης.
- Οι κύριες συντάξεις που ξεπερνούν τα 800-1.000 ευρώ. Την πλειονότητα αυτών των συντάξεων τις παίρνουν οι "απόμαχοι" του ευρύτερου Δημοσίου.
Κατά τους δανειστές, οι συντάξεις αυτές πρέπει να μειωθούν μεσοσταθμικά κατά 15% και να μην υπάρξει "προσωπική διαφορά" (ή έστω να αρχίσει να μειώνεται νωρίτερα από το 2018) για τις ήδη καταβαλλόμενες συντάξεις. Η κυβέρνηση λέει "όχι" σε οποιαδήποτε μείωση σημερινής κύριας σύνταξης.
- Οι επικουρικές συντάξεις που ξεπερνούν τα 150-170 ευρώ
(τις οποίες και πάλι "απολαμβάνουν" οι περισσότεροι συνταξιούχοι του
ευρύτερου Δημοσίου). Η περικοπή τους μεσοσταθμικά κατά 6%-8% θα απέδιδε
300-400 εκατ. ευρώ ετησίως.
Η κυβέρνηση δεν αποκλείει ένα τέτοιο ενδεχόμενο, με τον όρο ότι θα υπάρξει ταυτόχρονα μια έστω μικρή αύξηση των εργοδοτικών εισφορών υπέρ της επικουρικής ασφάλισης.
- Τα εφάπαξ. Σε 30.000 εκτιμούνται οι εκκρεμείς αιτήσεις σήμερα, η ικανοποίηση των οποίων θα απαιτήσει κοντά 900 εκατ. ευρώ. Οι δανειστές ζητούν την κατάργησή τους, αλλά η κυβέρνηση προτείνει τη μείωσή τους κατά 10%-20%.
- Τα μερίσματα των συνταξιούχων του
Δημοσίου. Η περικοπή τους –η οποία έχει συμφωνηθεί ουσιαστικά μεταξύ
των δύο πλευρών– κατά 30%-40% μέσω της εφαρμογής –ουσιαστικά– της ρήτρας
μηδενικού ελλείμματος θα απέδιδε 150 εκατ. ευρώ.
Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" που κυκλοφορεί.
Από ...... capital
Από ...... capital
ΔΝΤ και Ε.Ε. ξαναγράφουν το μνημόνιο με κλειστά σύνορα
Αναρτήθηκε από ........ energoipoliteskv.blogspot.com
Μετά τον εκβιασμό των κλειστών τραπεζών, έρχεται το
κλείσιμο των συνόρων για να περάσουν σκληρότερα μέτρα – Σε «αφασία» ο
Τσίπρας και η κυβέρνησή του παρακολουθούν άπραγοι τις εξελίξεις
Στόχος μιας τέτοιας παρέμβασης θα ήταν η διασφάλιση της
εξοικονόμησης συνταξιοδοτικών δαπανών ύψους 1,9% του ΑΕΠ, ή έως 3,2 δισ.
ευρώ (βάσει των προβολών της Κομισιόν) την περίοδο 2015-18.
Οι προτάσεις για το Ασφαλιστικό, όπως παρουσιάστηκαν από τον Γ. Κατρούγκαλο, η αναδιανομή που γίνεται με... ταξικό χαρακτήρα, οι αδικίες που προκαλεί αλλά και η μετάθεση των βαρών στις σημερινές γενιές εργαζόμενων οι οποίοι όμως θα πάρουν μικρότερες συντάξεις από τις εισφορές που θα δώσουν, δείχνουν ξεκάθαρα ότι η κυβέρνηση αδυνατεί να ελέγξει τα δημοσιονομικά ζητήματα.
Η δραματική καθυστέρηση στις διαπραγματεύσεις, η αδυναμία να κλείσει η αξιολόγηση - που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από το Νοέμβριο- οι κοινωνικές αντιδράσεις που οξύνονται, αλλά και τα σενάρια για ραγδαίες πολιτικές εξελίξεις που συνεχώς διαψεύδονται, έχουν προκαλέσει νέο «έμφραγμα» στην οικονομία και την αγορά.
Παρά το γεγονός ότι στο τέλος του 2015 όλοι έκαναν λόγο για επιστροφή στην ανάπτυξη φέτος και για ένα πλεόνασμα που θα ήταν ικανό να ανοίξει την πόρτα εξόδου από την κρίση, οι πρώτες 40 ημέρες του 2016 έχουν προκαλέσει έντονους προβληματισμούς και φόβους για νέα δημοσιονομική «εκτροπή».
ΔΝΤ και Ε.Ε. είναι πλέον έτοιμοι να ζητήσουν σφαγή στις συντάξεις και νέα μέτρα για τα επόμενα χρόνια αφού τα λεφτά από το 3ο μνημόνιο δεν επαρκούν ούτε για τα βασικά.
Δυστυχώς η ταλαιπωρία του ελληνικού λαού δεν έχει λάβει τέλος. Ο κ. Τσίπρας θα μας ταλαιπωρήσει με νέο κύκλο δήθεν διαπραγματεύσεων, όπως έκανε το περασμένο καλοκαίρι για να βάλει τελικώς φαρδιά – πλατιά την υπογραφή του σε όλα.
Από ....... newsbomb
Οι προτάσεις για το Ασφαλιστικό, όπως παρουσιάστηκαν από τον Γ. Κατρούγκαλο, η αναδιανομή που γίνεται με... ταξικό χαρακτήρα, οι αδικίες που προκαλεί αλλά και η μετάθεση των βαρών στις σημερινές γενιές εργαζόμενων οι οποίοι όμως θα πάρουν μικρότερες συντάξεις από τις εισφορές που θα δώσουν, δείχνουν ξεκάθαρα ότι η κυβέρνηση αδυνατεί να ελέγξει τα δημοσιονομικά ζητήματα.
Η δραματική καθυστέρηση στις διαπραγματεύσεις, η αδυναμία να κλείσει η αξιολόγηση - που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από το Νοέμβριο- οι κοινωνικές αντιδράσεις που οξύνονται, αλλά και τα σενάρια για ραγδαίες πολιτικές εξελίξεις που συνεχώς διαψεύδονται, έχουν προκαλέσει νέο «έμφραγμα» στην οικονομία και την αγορά.
Παρά το γεγονός ότι στο τέλος του 2015 όλοι έκαναν λόγο για επιστροφή στην ανάπτυξη φέτος και για ένα πλεόνασμα που θα ήταν ικανό να ανοίξει την πόρτα εξόδου από την κρίση, οι πρώτες 40 ημέρες του 2016 έχουν προκαλέσει έντονους προβληματισμούς και φόβους για νέα δημοσιονομική «εκτροπή».
ΔΝΤ και Ε.Ε. είναι πλέον έτοιμοι να ζητήσουν σφαγή στις συντάξεις και νέα μέτρα για τα επόμενα χρόνια αφού τα λεφτά από το 3ο μνημόνιο δεν επαρκούν ούτε για τα βασικά.
Δυστυχώς η ταλαιπωρία του ελληνικού λαού δεν έχει λάβει τέλος. Ο κ. Τσίπρας θα μας ταλαιπωρήσει με νέο κύκλο δήθεν διαπραγματεύσεων, όπως έκανε το περασμένο καλοκαίρι για να βάλει τελικώς φαρδιά – πλατιά την υπογραφή του σε όλα.
Από ....... newsbomb
Η Süddeutsche για τις διαδηλώσεις: Σε δεινή θέση η αριστερή κυβέρνηση Τσίπρα
Αναρτήθηκε από ...... energoipoliteskv.blogspot.com
«ΕΙΧΑΝ ΚΑΙΡΟ ΝΑ ΕΚΔΗΛΩΘΟΥΝ ΤΟΣΟ ΕΝΤΟΝΑ»
«ΕΙΧΑΝ ΚΑΙΡΟ ΝΑ ΕΚΔΗΛΩΘΟΥΝ ΤΟΣΟ ΕΝΤΟΝΑ»
Στις
ογκώδεις διαδηλώσεις των τελευταίων ημερών στην Ελλάδα αναφέρεται η
εφημερίδα Süddeutsche Zeitung σε άρθρο υπό τον εύγλωττο τίτλο «Τα
σταφύλια της οργής».
Όπως επισημαίνεται στο δημοσίευμα «είχε καιρό να εκδηλωθεί τόσο έντονα και χωρίς αναστολές η οργή κατά της πολιτικής λιτότητας στην Ελλάδα (...) Στην Αθήνα ολοκληρώνεται μία εβδομάδα, η οποία ξυπνά τις πιο απαισιόδοξες προσδοκίες για το μέλλον.
Η αριστερή κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, την οποία η διαμαρτυρία ανέβασε στην εξουσία, έχει περιέλθει και η ίδια πλέον σε δεινή θέση. Αγρότες, συνδικαλιστές, ελεύθεροι επαγγελματίες και δικηγόροι κατεβαίνουν κατά χιλιάδες στους δρόμους, για να διαδηλώσουν την αντίθεσή τους στην σχεδιαζόμενη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος και την πολιτική περικοπών της κυβέρνησης. Ιδιαίτερα η μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού θεωρείται από τους ευρωπαίους δανειστές βαρόμετρο για τη θέληση του Τσίπρα να εξυγιάνει τη χώρα.
Οι προηγούμενες κυβερνήσεις μπορεί να είχαν περικόψει συνολικά έντεκα φορές τις αποδοχές, αλλά συνεχώς ανέβαλαν τη μεταρρύθμιση. Τώρα ο Τσίπρας είναι εκείνος που πρέπει να κομίσει το μήνυμα, ότι το σύστημα βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης».
Το σχόλιο για τα επόμενα βήματα: «Η πρώτη αξιολόγηση των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών καθυστερεί, αλλά το αποτέλεσμά της αποτελεί προϋπόθεση για περαιτέρω οικονομική βοήθεια. Οι τράπεζες, που μόλις ανακεφαλαιοποιήθηκαν, αρχίζουν να παραστρατούν και πάλι. Οι επενδυτές φοβούνται».
Όπως επισημαίνεται στο δημοσίευμα «είχε καιρό να εκδηλωθεί τόσο έντονα και χωρίς αναστολές η οργή κατά της πολιτικής λιτότητας στην Ελλάδα (...) Στην Αθήνα ολοκληρώνεται μία εβδομάδα, η οποία ξυπνά τις πιο απαισιόδοξες προσδοκίες για το μέλλον.
Η αριστερή κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, την οποία η διαμαρτυρία ανέβασε στην εξουσία, έχει περιέλθει και η ίδια πλέον σε δεινή θέση. Αγρότες, συνδικαλιστές, ελεύθεροι επαγγελματίες και δικηγόροι κατεβαίνουν κατά χιλιάδες στους δρόμους, για να διαδηλώσουν την αντίθεσή τους στην σχεδιαζόμενη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος και την πολιτική περικοπών της κυβέρνησης. Ιδιαίτερα η μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού θεωρείται από τους ευρωπαίους δανειστές βαρόμετρο για τη θέληση του Τσίπρα να εξυγιάνει τη χώρα.
Οι προηγούμενες κυβερνήσεις μπορεί να είχαν περικόψει συνολικά έντεκα φορές τις αποδοχές, αλλά συνεχώς ανέβαλαν τη μεταρρύθμιση. Τώρα ο Τσίπρας είναι εκείνος που πρέπει να κομίσει το μήνυμα, ότι το σύστημα βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης».
Το σχόλιο για τα επόμενα βήματα: «Η πρώτη αξιολόγηση των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών καθυστερεί, αλλά το αποτέλεσμά της αποτελεί προϋπόθεση για περαιτέρω οικονομική βοήθεια. Οι τράπεζες, που μόλις ανακεφαλαιοποιήθηκαν, αρχίζουν να παραστρατούν και πάλι. Οι επενδυτές φοβούνται».
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)