Αναρτήθηκε από .... energoipoliteskv.blogspot.com
του Αντώνη Παπαγόρα
(Πρόεδρος ΤΟ.ΣΥ.Ν. Δήμου Αταλάντης)
Εδώ και αρκετό καιρό έχει αρχίσει, ξανά, να συζητάτε η επικείμενη διοικητική μεταρρύθμιση (Καποδίστριας ΙΙ) αφού με δηλώσεις και του αρμόδιου Υπουργού η Κυβέρνηση δείχνει ότι θέτει προς άμεση υλοποίηση.
Ο Καποδίστριας ΙΙ είναι μία σημαντική, διοικητικής φύσεως, μεταρρύθμιση που έχει να κάνει με την ποιοτικότερη παροχή υπηρεσιών από όλους τους Δήμους και για όλους τους Δημότες...
... Η διοικητική μεταρρύθμιση, αυτού του τύπου, έχει ως σκοπό της να ξεπεραστούν προβλήματα τα οποία υπήρχαν στο παρελθόν με πολλούς Δήμους. Παραδείγματα υπάρχουν πολλά και μία αναφορά ορισμένων είναι δεικτική της ορθότητας της παραπάνω θέσης.
Πολλά έργα υλοποιούνται από τους Δήμους είτε χρηματοδοτούνται προς υλοποίηση μόνον εφόσον οι Δήμοι αυτοί έχουν Τεχνική Υπηρεσία που μπορεί να καλύψει μόνη της την εκπόνηση συγκεκριμένου μεγέθους μελετών. Σε πάρα πολλούς, αν όχι στους περισσότερους Δήμους, αυτή τη στιγμή, Τεχνική υπηρεσία πλήρης και άρτια στη λειτουργία της δεν υπάρχει. Κάτι τέτοιο θα ήταν εφικτότερο να συμβεί εφόσον οι Δήμοι μειώνονταν στο πλήθος.
Η αδυναμία ανάληψης έργων που είτε έχουν να κάνουν με τα πληθυσμιακά χαρακτηριστικά, είτε είναι δυνατά στην ολοκλήρωση αυτών αλλά δύσκολα στη συντήρηση τους είναι ένα άλλο χαρακτηριστικό πρόβλημα που μπορεί να υπερκεραστεί με την διοικητική αυτή μεταρρύθμιση. Παράδειγμα στήριξης αυτού είναι η ολοκλήρωση ενός έργου όπως ένα κολυμβητήριο. Δήμοι με πληθυσμούς ακόμα και άνω των δεκαπέντε χιλιάδων κατοίκων δεν μπορούν να κατασκευάσουν αυτό και πόσο μάλλον να το συντηρήσουν που όσο και αν φαίνεται αυτό απίθανο είναι το δυσκολότερο όλων.
Η διοικητική μεταρρύθμιση όμως δεν είναι ένα απλό στην υλοποίηση ζήτημα. Προϋποθέτει πρώτα από όλα την ενίσχυση της οικονομικής αυτοτέλειας και τεχνογνωσίας των Δήμων. Οι Νέοι Δήμοι θα πρέπει να μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά στις νέες τους υποχρεώσεις διότι δεν αρκεί μόνον το λειτουργικότερο των είδη υπαρχόντων υπηρεσιών αλλά η ουσιαστική αναβάθμιση τους. Αυτή μπορεί να συμβεί μόνον με την ενίσχυση των Δήμων σε υλικοτεχνικό εξοπλισμό, προσλήψεις καταρτισμένων υπαλλήλων και την εκ νέου κατάρτιση των υπαρχόντων, ώστε να μπορούν να υποστηρίξουν ποιοτικότερες υπηρεσίες στους πολίτες. Όπως γίνεται αντιληπτό όλα αυτά χρειάζονται χρήματα και στην αρχή αλλά και μετέπειτα, κατά την λειτουργία των νέων αυτοδιοικητικών δομών.
Επιπλέον δυσκολία η οποία προκύπτει πάντα όταν αρχίζει να συζητάτε ένα τέτοιοι θέμα είναι το ποιος θα πάει με ποιον. Υπάρχουν διαφόρων ειδών ζητήματα τα οποί τίθενται, συνήθως για να μην γίνει κάποια συνένωση. Τέτοια συνήθως είναι είτε γεωγραφικής φύσεως, είτε θέτονται θέματα διαφοράς κουλτούρας μεταξύ των επιμέρους τοπικών κοινωνιών, ανάπτυξη οικονομικών σχέσεων με άλλες πόλεις κ.α.
Γεγονός είναι ότι οι επιλογές ,εν τέλει, δεν δείχνουν να λαμβάνουν πάντα υπόψη τους πολλούς από αυτούς τους παράγοντες. Σε αυτό συντελούν επίσης πολλοί λόγοι με κυριότερο όμως αυτόν της σημαντικής επιβράδυνσης της διαδικασίας. Ωστόσο καλό είναι πάντα να λαμβάνονται υπόψη και να υπάρχει μια εν αρχή οποιασδήποτε συζήτησης διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες, οι οποίες ως ένα βαθμό θα μπορούν να καθορίζουν, με τη δήλωση της βούλησης τους, την εξέλιξη της μεταρρύθμισης στον βαθμό που τις αφορά.
Κλείνοντας εύχομαι η επικείμενη μεταρρύθμιση, όποτε και αν αυτή ολοκληρωθεί, να δώσει πραγματικά περισσότερες αναπτυξιακές δυνατότητες και να ενισχύσει ουσιαστικά τις δομές των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Αντώνης Παπαγόρας
Πρόεδρος ΤΟ.ΣΥ.Ν. Δήμου Αταλάντης
a.papagoras@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου