Αναρτήθηκε από ...... energoipoliteskv.blogspot.com
Ο Ιούνιος αναμένεται να είναι από τους πλέον σημαντικούς μήνες
για τους τομείς και των ιδιωτικοποιήσεων και των επενδύσεων, από τους
οποίους η κυβέρνηση περιμένει πολλά. Συγκεκριμένα αυτός ο μήνας θα είναι
καθοριστικός για την τύχη λιμανιών, αεροδρομίων, αλλά και για τα καυτά
ζητήματα της ενέργειας που ακούν στα ονόματα ΔΕΣΦΑ και μικρή ΔΕΗ.
Ποιες είναι οι ημερομηνίες κλειδιά για τις ιδιωτικοποιήσεις
Στην ατζέντα της επίσκεψης των Κινέζων βρίσκεται το έντονο ενδιαφέρον τους για το Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλλι, καθώς εκεί βλέπουν μία μεγάλη ευκαιρία για τη δημιουργία πύλης εισόδου προς την Ευρώπη για προϊόντα και επιβάτες. Την ίδια στιγμή η Fosun, μέλος του σχήματος που έχει αναλάβει την εκμετάλλευση στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, έχει ήδη εκφράσει το ενδιαφέρον της για να εξαγοράσει ένας μέρος από το ποσοστό από το Ελευθέριος Βενιζέλος.
Στη λίστα των επενδυτών και τα ελληνικά λιμάνια
Μεγάλη μάχη αναμένεται να δώσουν οι επενδυτές για να μπορέσουν να εξασφαλίσουν μερίδιο των λιμανιών. Η COSCO διεκδικεί το 67% του ΟΛΠ μαζί με τον δανέζικο κολοσσό Maersk και την αμερικανική Ports America Group Holding. Μάλιστα την ίδια ώρα η COSCO «καίγεται» για να πάρει το πράσινο φως από την Κομισιόν και να τεθεί σε εφαρμογή ο φιλικός διακανονισμός με τον ΟΛΠ, ώστε να ξεκλειδώσουν οι επενδύσεις ύψους 230 εκατομμυρίων ευρώ στον Πειραιά.
Μάχη στη Βουλή για τη μικρή ΔΕΗ και τις προς ιδιωτικοποίηση μονάδες της
Το μεγάλο αγκάθι για την κυβέρνηση είναι το νομοσχέδιο για την ίδρυση της «μικρής ΔΕΗ», η οποία στη συνέχεια θα τεθεί για πώληση σε επενδυτές. Η προώθηση του νομοσχεδίου είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει αντιδράσεις από τους βουλευτές όλων των πτερύγων της Βουλής, ιδίως όσων εκλέγονται σε περιφέρειες στις οποίες είναι εγκατεστημένες μονάδες της ΔΕΗ προς ιδιωτικοποίηση (Δράμας, Φλώρινας, Κοζάνης κ.ά.).
Παράλληλα, μέσα στο καλοκαίρι, το ΥΠΕΚΑ θα πρέπει να ολοκληρώσει και να προωθήσει στη Βουλή το νομοσχέδιο για την μεταρρύθμιση της αγοράς λιανικής στο φυσικό αέριο, με κατάργηση του μονοπωλίου των τοπικών ΕΠΑ στην προμήθεια καταναλωτών. Να σημειωθεί ότι και αυτή η αλλαγή που σημαίνει την επίτευξη συμφωνίας με τους επενδυτές στις τρεις λειτουργούσες ΕΠΑ (Shell σε Αττική, ΕΝΙ σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία), αποτελεί προαπαιτούμενο για τη λήψη του δανείου.
Ολο το σχέδιο της κυβέρνησης για να σπάσει στα δύο η ΔΕΗ και να δημιουγηθεί η μικρή ΔΕΗ
Στο τομέα της ενέργειας
Και στον τομέα της ενέργειας όμως το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι πολύ έντονο καθώς από τη μία η κινεζική China State Grid συμμετέχει στο διαγωνισμό για την εξαγορά του 66% του ΑΔΜΗΕ, ενώ στις 16 Ιουνίου θα πραγματοποιήσει επίσημη επίσκεψη στην Αθήνα ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν, με τη ΔΕΣΦΑ στο επίκεντρο.
Οπως ανακοινώθηκε και επισήμως από τα Ελληνικά Πετρέλαια, που είναι ένας από τους δύο βασικούς ενδιαφερόμενους στην πώληση του ΔΕΣΦΑ (μαζί με το δημόσιο αποτελούν τους πωλητές του 66% του διαχειριστή του συστήματος φυσικού αερίου) η πιστοποίηση που έδωσε η ΡΑΕ είναι το πρώτο βήμα για την ολοκλήρωση της λήψης των απαιτούμενων εγκρίσεων για την ολοκλήρωση της συναλλαγής.
Η πιστοποίηση αυτή, με απλά λόγια σημαίνει ότι η ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή διαπιστώνει πως ο ΔΕΣΦΑ συμμορφώνεται με τις προβλέψεις της κοινοτικής ενεργειακής νομοθεσίας. Γιατί η εξέλιξη αυτή είναι σημαντική για την ολοκλήρωση της συναλλαγής;
Τα δύο κρίσιμα ζητήματα που καλείται να εξετάσει η Κομισιόν προκειμένου να εγκρίνει την εξαγορά του ΔΕΣΦΑ από τη Socar είναι εάν: πρώτον εάν ο ΔΕΣΦΑ ως εταιρεία συμμορφώνεται με το κοινοτικό δίκαιο περί ενέργειας και δεύτερον εάν ο νέος αγοραστής, δηλαδή η Socar σέβεται την ίδια νομοθεσία.
Ωστόσο στο διάστημα που έχει μεσολαβήσει από πέρυσι τον Ιούνιο όταν ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ, μέχρι σήμερα, η πρόοδος γύρω από το θέμα της κοινοτικής έγκρισης της μεταβίβασης είναι ελάχιστη. Μάλιστα κάποιες πληροφορίες ήθελαν ακόμη και την πλευρά των Αζέρων να έχει αρχίσει να δυσανασχετεί, με τις καθυστερήσεις.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το πιο πιθανό σενάριο είναι η ολοκλήρωση της συναλλαγής να γίνει μέσα στους επόμενους δύο μήνες, ώστε στη συνέχεια Δημόσιο και Ελ.Πε. να εισπράξουν, σύμφωνα με εκτιμήσεις μέσα στο καλοκαίρι, τα 400 εκατ. ευρώ της Socar (187 εκατ. Δημόσιο και 213 Ελληνικά Πετρέλαια).
Ποιες είναι οι ημερομηνίες κλειδιά για τις ιδιωτικοποιήσεις
- Στις 5 Ιουνίου εκπνέει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, όπου στο σφυρί βγαίνει το 67%.
- Στις 10 Ιουνίου το ΤΑΙΠΕΔ θα ανακοινώσει ποιοι από τους έξι υποψήφιους για τον ΟΛΠ θα περάσουν στη δεύτερη φάση. Και αυτοί διεκδικούν το 67%.
- Μετά το πρώτο δεκαήμερο θα ξεκινήσει στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής η συζήτηση για τη Μικρή ΔΕΗ.
- Στις 11 Ιουνίου ο επικεφαλής του ΟΛΠ Γιώργος Ανωμερίτης αναμένεται να συναντηθεί με την εκτελεστική αντιπρόεδρο της COSCO.
- Στις 14 Ιουνίου πραγματοποιείται η Γενική Συνέλευση των μετόχων του ΟΛΠ.
- Στις 16 Ιουνίου θα πραγματοποιήσει επίσημη επίσκεψη στην Αθήνα ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν.
- Στις 19 Ιουνίου έρχεται στην Ελλάδα ο κινέζος πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ μαζί με δεκάδες εκπροσώπους κινεζικών ομίλων προκειμένου να συμμετέχουν στα φετινά Ποσειδώνια.
Στην ατζέντα της επίσκεψης των Κινέζων βρίσκεται το έντονο ενδιαφέρον τους για το Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλλι, καθώς εκεί βλέπουν μία μεγάλη ευκαιρία για τη δημιουργία πύλης εισόδου προς την Ευρώπη για προϊόντα και επιβάτες. Την ίδια στιγμή η Fosun, μέλος του σχήματος που έχει αναλάβει την εκμετάλλευση στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, έχει ήδη εκφράσει το ενδιαφέρον της για να εξαγοράσει ένας μέρος από το ποσοστό από το Ελευθέριος Βενιζέλος.
Στη λίστα των επενδυτών και τα ελληνικά λιμάνια
Μεγάλη μάχη αναμένεται να δώσουν οι επενδυτές για να μπορέσουν να εξασφαλίσουν μερίδιο των λιμανιών. Η COSCO διεκδικεί το 67% του ΟΛΠ μαζί με τον δανέζικο κολοσσό Maersk και την αμερικανική Ports America Group Holding. Μάλιστα την ίδια ώρα η COSCO «καίγεται» για να πάρει το πράσινο φως από την Κομισιόν και να τεθεί σε εφαρμογή ο φιλικός διακανονισμός με τον ΟΛΠ, ώστε να ξεκλειδώσουν οι επενδύσεις ύψους 230 εκατομμυρίων ευρώ στον Πειραιά.
Μάχη στη Βουλή για τη μικρή ΔΕΗ και τις προς ιδιωτικοποίηση μονάδες της
Το μεγάλο αγκάθι για την κυβέρνηση είναι το νομοσχέδιο για την ίδρυση της «μικρής ΔΕΗ», η οποία στη συνέχεια θα τεθεί για πώληση σε επενδυτές. Η προώθηση του νομοσχεδίου είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει αντιδράσεις από τους βουλευτές όλων των πτερύγων της Βουλής, ιδίως όσων εκλέγονται σε περιφέρειες στις οποίες είναι εγκατεστημένες μονάδες της ΔΕΗ προς ιδιωτικοποίηση (Δράμας, Φλώρινας, Κοζάνης κ.ά.).
Παράλληλα, μέσα στο καλοκαίρι, το ΥΠΕΚΑ θα πρέπει να ολοκληρώσει και να προωθήσει στη Βουλή το νομοσχέδιο για την μεταρρύθμιση της αγοράς λιανικής στο φυσικό αέριο, με κατάργηση του μονοπωλίου των τοπικών ΕΠΑ στην προμήθεια καταναλωτών. Να σημειωθεί ότι και αυτή η αλλαγή που σημαίνει την επίτευξη συμφωνίας με τους επενδυτές στις τρεις λειτουργούσες ΕΠΑ (Shell σε Αττική, ΕΝΙ σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία), αποτελεί προαπαιτούμενο για τη λήψη του δανείου.
Ολο το σχέδιο της κυβέρνησης για να σπάσει στα δύο η ΔΕΗ και να δημιουγηθεί η μικρή ΔΕΗ
Στο τομέα της ενέργειας
Και στον τομέα της ενέργειας όμως το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι πολύ έντονο καθώς από τη μία η κινεζική China State Grid συμμετέχει στο διαγωνισμό για την εξαγορά του 66% του ΑΔΜΗΕ, ενώ στις 16 Ιουνίου θα πραγματοποιήσει επίσημη επίσκεψη στην Αθήνα ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν, με τη ΔΕΣΦΑ στο επίκεντρο.
Οπως ανακοινώθηκε και επισήμως από τα Ελληνικά Πετρέλαια, που είναι ένας από τους δύο βασικούς ενδιαφερόμενους στην πώληση του ΔΕΣΦΑ (μαζί με το δημόσιο αποτελούν τους πωλητές του 66% του διαχειριστή του συστήματος φυσικού αερίου) η πιστοποίηση που έδωσε η ΡΑΕ είναι το πρώτο βήμα για την ολοκλήρωση της λήψης των απαιτούμενων εγκρίσεων για την ολοκλήρωση της συναλλαγής.
Η πιστοποίηση αυτή, με απλά λόγια σημαίνει ότι η ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή διαπιστώνει πως ο ΔΕΣΦΑ συμμορφώνεται με τις προβλέψεις της κοινοτικής ενεργειακής νομοθεσίας. Γιατί η εξέλιξη αυτή είναι σημαντική για την ολοκλήρωση της συναλλαγής;
Τα δύο κρίσιμα ζητήματα που καλείται να εξετάσει η Κομισιόν προκειμένου να εγκρίνει την εξαγορά του ΔΕΣΦΑ από τη Socar είναι εάν: πρώτον εάν ο ΔΕΣΦΑ ως εταιρεία συμμορφώνεται με το κοινοτικό δίκαιο περί ενέργειας και δεύτερον εάν ο νέος αγοραστής, δηλαδή η Socar σέβεται την ίδια νομοθεσία.
Ωστόσο στο διάστημα που έχει μεσολαβήσει από πέρυσι τον Ιούνιο όταν ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ, μέχρι σήμερα, η πρόοδος γύρω από το θέμα της κοινοτικής έγκρισης της μεταβίβασης είναι ελάχιστη. Μάλιστα κάποιες πληροφορίες ήθελαν ακόμη και την πλευρά των Αζέρων να έχει αρχίσει να δυσανασχετεί, με τις καθυστερήσεις.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το πιο πιθανό σενάριο είναι η ολοκλήρωση της συναλλαγής να γίνει μέσα στους επόμενους δύο μήνες, ώστε στη συνέχεια Δημόσιο και Ελ.Πε. να εισπράξουν, σύμφωνα με εκτιμήσεις μέσα στο καλοκαίρι, τα 400 εκατ. ευρώ της Socar (187 εκατ. Δημόσιο και 213 Ελληνικά Πετρέλαια).